Forord

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportForord/efterskriftFormidling

Abstract

Den empirisk omstilling af uddannelsessystemet.

Om bogen:
Hvis vi ønsker, at vores elever skal trives i den komplekse og uforudsigelige verden, som det 21. århundrede er, er det altafgørende, at vi fokuserer på at forbedre de uddannelsesmæssige resultater. For at dette bliver muligt, er det nødvendigt, at lærerne støttes med konkrete anvisninger og forslag til succeskriterier og kendetegn eller modeller for, hvordan der kan iagttages deltagelse eller tegn på læring i undervisningen.

I Løbende formativ vurdering tager Dylan Wiliam fat på denne udfordring ved at vise, hvordan man kan praktisere læringsudbytteorienteret undervisning som en interessant, faglig og didaktisk udviklingsopgave. Ifølge Wiliam er formativ vurdering blandt de mest centrale processer i al form for god undervisning, da den har til opgave at øge elevernes muligheder for at lære mere i den fortløbende læringsproces, og i denne bog giver han en forskningsbaseret og praktisk indføring i brugen af formativ evaluering i klasserummet.

Bogen præsenterer fem overordnede strategier for formativ evaluering: 1) at klarificere, dele og forstå læringshensigter og succeskriterier, 2) at iscenesætte effektive klasserumsdiskussioner, aktiviteter og læringsopgaver, der frembringer vidnesbyrd om læring, 3) at give feedback, der fører læringen fremad, 4) at aktivere de lærende som undervisningsressourcer for hinanden og 5) at aktivere de lærende som ejere af deres egen læring. De fem forskningsbaserede principper giver et samlet udgangspunkt for regulering af læringsprocessen og er med til at give eleverne en ide om, hvad målet med undervisningen er. Bogen introducerer derudover mere end 50 praktiske teknikker til at implementere den formative evaluering i undervisningen og dermed løfte undervisningens kvalitet og som følge heraf også elevernes læring.
OriginalsprogDansk
TitelLøbende formativ vurdering
RedaktørerSophie Hill
Antal sider7
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2015
Sider9-16
ISBN (Trykt)978-87-7160-294-4
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • professionsuddannelser

Citationsformater