Forord: Formidlingsfællesskaber – fortællinger om kulturelle praksisser med 0-6-årige

Hanne Kusk, Helle Hovgaard Jørgensen, Herdis Toft

Publikation: Bidrag til tidsskriftForord

Abstract

BUKS – Tidsskrift for børne- og ungdomskultur har helt fra sin tilblivelse i 1980’erne og frem til nu haft det samme formål, nemlig at skabe et rum for fri udveksling blandt forskere, undervisere og kunstneriske udøvere om, hvordan vi arbejder i krydsfeltet mellem kultur for, med og af børn og unge. Vi eftersporer, hvori ‘det gode børneliv’ består. Derfor formidler vi gerne, hvordan man gennem dynamiske, sammenflettende praksisser kan inspirere hinanden til nytænkning og nybrud. I de senere år bliver det tydeligt, hvordan der udfolder sig et stadig tættere samspil mellem kulturelle, æstetisk-kunstneriske og pædagogiske tilgange, lige som der knyttes stadig tættere bånd mellem nordiske bidragydere. Tidsskriftets nyere årgange har derfor givet særskilt opmærksomhed til denne udvikling, idet vi gennem udgivelse af temanumre har understøttet fællesnordiske mødesteder så som BiN-Norden, Barnekulturforskning i Norden – et nordisk tværfagligt forskningsnetværk og senest også BLÆK, nordisk forskningsnetværk for Børn, Leg, Æstetik og Kunst. Vi ønsker, atBUKS også fremadrettet skal virke som seismograf og katalysator, altså som både registrant, igangsætter og accelerator af nye bevægelser op-og-ned, frem-og-tilbage og sideværts inden for feltet dansk/nordisk børne- og ungdomskultur. Vi tilstræber at levendegøre det såkaldt generative formidlingsbegreb, idet vi ser formidling som en skabende kraft eller egenskab ved sociale relationer. At formidle er at forbinde og derigennem forandre fremadrettet. Redaktionen bag tidsskriftets nummer 70 har under temaoverskriften Formidlings fælles-skaber – fortællinger om kulturelle praksisser med 0-6-årige inviteret bidragydere fra hele Norden til på hver sin måde at formidle fortællinger om deres kulturelle praksisser med 0-6-årige. Indholdet er den praksisnære formidling mellem især kunstnere, pædagoger og andre professionelle kulturudøvere. Bidragene formidler, hvordan vi i fællesskab(er) med børn og unge kan inspirere til at ny- og omskabe hverdagen i deres institutionsprægede liv. Vi har bedt om bud på, hvordan kultur for, med og af børn og unge kan blive til gavn og glæde for dem.
OriginalsprogDansk
TidsskriftBUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur
Vol/bind41
Udgave nummer70
Sider (fra-til)7-11
Antal sider5
ISSN0907-6581
DOI
StatusUdgivet - 11 jan. 2025

Emneord

  • Børn og unge
  • Æstetik, design og medier
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater