Abstract
Temaet for dette nummer af Learning Tech er: læreren og læremidlerne. Med denne overskrift peger vi på en helt grundlæggende relation i
læreres professionelle arbejde. Den traditionelle didaktiske trekant illustrerer undervisningens enhed i form af relationerne mellem lærer,
elev og indhold. Undervisning er dog meget mere end dette, og netop
læremidlerne har også en central plads i både planlægningen, gennemførelsen, evalueringen og udviklingen af undervisning. Der er på
det seneste publiceret vigtige studier om læremiddelbrug i undervisningen, ikke mindst i dette tidsskrift, samt studier der undersøger læremidler som artefakter og tekster. Der er både en relation og interaktion mellem lærer og læremiddel, sådan at læreren gør noget ved
læremidlerne, men læremidlerne gør også noget ved læreren. Producenter af læremidler har en særlig forventning og intention med, hvordan det udviklede læremiddel anvendes i undervisningen. Det er dog
ikke altid, at det bliver brugt som forventet. Læreren gør noget ved læremidlet, såsom at tilpasse og ”oversætte” det til en særlig undervisningskontekst og elevgruppe, og kan foretage valg og fravalg i materialet. I nogle tilfælde følger der til læremidlerne en lærervejledning med,
som kan have forskellige funktioner, dybde og kvalitet. Lærervejledningerne kan blot have form som manualer eller brugsvejledninger,
der kan hjælpe læreren med at orientere sig i ”den rette brug” af det
pågældende læremiddel. Andre gange har lærervejledningen et bredere sigte, såsom at give læreren nye indsigter i et område og pege på
nogle didaktiske overvejelser knyttet til materialet. Læremidlet har
i sig selv nogle muligheder og begrænsninger indbygget i sig, men en
lærervejledning kan være med til at udvide lærerens handlemuligheder og således mere direkte rette sig mod at påvirke læreren. Om læremidlerne inkluderer lærervejledninger eller ej, så vil de gøre noget ved
lærerens undervisning, men læreren vil samtidig bruge læremidlet på
forskellig vis, tolke det på bestemte måder og benytte sig af redidaktiseringsstrategier, så det er bedre i overensstemmelse med det, som
læreren vil med sin undervisning. Artiklerne i dette nummer belyser
netop disse problemstillinger om den interaktion, der forekommer
mellem lærer og læremiddel.
læreres professionelle arbejde. Den traditionelle didaktiske trekant illustrerer undervisningens enhed i form af relationerne mellem lærer,
elev og indhold. Undervisning er dog meget mere end dette, og netop
læremidlerne har også en central plads i både planlægningen, gennemførelsen, evalueringen og udviklingen af undervisning. Der er på
det seneste publiceret vigtige studier om læremiddelbrug i undervisningen, ikke mindst i dette tidsskrift, samt studier der undersøger læremidler som artefakter og tekster. Der er både en relation og interaktion mellem lærer og læremiddel, sådan at læreren gør noget ved
læremidlerne, men læremidlerne gør også noget ved læreren. Producenter af læremidler har en særlig forventning og intention med, hvordan det udviklede læremiddel anvendes i undervisningen. Det er dog
ikke altid, at det bliver brugt som forventet. Læreren gør noget ved læremidlet, såsom at tilpasse og ”oversætte” det til en særlig undervisningskontekst og elevgruppe, og kan foretage valg og fravalg i materialet. I nogle tilfælde følger der til læremidlerne en lærervejledning med,
som kan have forskellige funktioner, dybde og kvalitet. Lærervejledningerne kan blot have form som manualer eller brugsvejledninger,
der kan hjælpe læreren med at orientere sig i ”den rette brug” af det
pågældende læremiddel. Andre gange har lærervejledningen et bredere sigte, såsom at give læreren nye indsigter i et område og pege på
nogle didaktiske overvejelser knyttet til materialet. Læremidlet har
i sig selv nogle muligheder og begrænsninger indbygget i sig, men en
lærervejledning kan være med til at udvide lærerens handlemuligheder og således mere direkte rette sig mod at påvirke læreren. Om læremidlerne inkluderer lærervejledninger eller ej, så vil de gøre noget ved
lærerens undervisning, men læreren vil samtidig bruge læremidlet på
forskellig vis, tolke det på bestemte måder og benytte sig af redidaktiseringsstrategier, så det er bedre i overensstemmelse med det, som
læreren vil med sin undervisning. Artiklerne i dette nummer belyser
netop disse problemstillinger om den interaktion, der forekommer
mellem lærer og læremiddel.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi |
Vol/bind | 12 |
Sider (fra-til) | 9-10 |
Antal sider | 2 |
ISSN | 2445-6810 |
Status | Udgivet - 10 feb. 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning