Abstract
Denne rapport fortæller om et undervisningsforsøg, der for første
gang systematisk undersøger og eksperimenterer med undervisning
for elever i tunge tal- og matematikvanskeligheder i
dansk erhvervsuddannelse. Dokumentation og analyse af undervisningsforsøget
danner baggrund for en formulering af ’ni
nyttige’ råd til lærere og viser, at grundlæggende matematik er
kompleks, nødvendig og relevant, og at en særlig indsats med
matematikundervisning har potentialer til at nedbringe frafald
ved at tilbyde eleverne en indgang til at lære ikke bare i matematik,
men også i andre fag og områder.
Resultaterne er af interesse for erhvervsuddannelser, andre
ungdomsuddannelser og grundskole. Resultaterne har bud til
uddannelsessystemet generelt om indsatser og tilgange, der
kan give succes for elever, hvor det ellers ikke syntes at være
muligt.
Projektet blev finansieret af Undervisningsministeriet og gennemført
i et samarbejde mellem Svendborg Erhvervsskole, CSV
Sydfyn – Center for Specialundervisning og Institut for Uddannelse
og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.
gang systematisk undersøger og eksperimenterer med undervisning
for elever i tunge tal- og matematikvanskeligheder i
dansk erhvervsuddannelse. Dokumentation og analyse af undervisningsforsøget
danner baggrund for en formulering af ’ni
nyttige’ råd til lærere og viser, at grundlæggende matematik er
kompleks, nødvendig og relevant, og at en særlig indsats med
matematikundervisning har potentialer til at nedbringe frafald
ved at tilbyde eleverne en indgang til at lære ikke bare i matematik,
men også i andre fag og områder.
Resultaterne er af interesse for erhvervsuddannelser, andre
ungdomsuddannelser og grundskole. Resultaterne har bud til
uddannelsessystemet generelt om indsatser og tilgange, der
kan give succes for elever, hvor det ellers ikke syntes at være
muligt.
Projektet blev finansieret af Undervisningsministeriet og gennemført
i et samarbejde mellem Svendborg Erhvervsskole, CSV
Sydfyn – Center for Specialundervisning og Institut for Uddannelse
og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 43 |
---|---|
ISBN (Trykt) | 978-87-7684-864-4 |
Status | Udgivet - jan. 2014 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- matematik