Abstract
Det er den tid på året, hvor børn bliver til elever. Nogle glæder sig til at komme tilbage på skolebænken, mens det for andre mere har karakter af en pinebænk.
Lærerne møder op med nye årsplaner fyldt med aktiviteter og fagligt indhold, som eleverne skal tilegne sig i løbet af det næste år.
Der er meget som skal nås; verber bøjes, vinkler måles, verdensmål læres, og der er en overhængende fare for, at læreren primært har tid til at udpege verberne, vinklerne og verdensmålene.
Det er imidlertid ved at få det faglige indhold i hænderne, mærke og bemærke det, fejle og prøve igen, at eleverne for alvor begriber deres verden.
Forbliver kroppen marginaliseret i undervisningen, er der stor fare for, at undervisningen virker meningsløs, og eleverne mistrives.
Lærerne møder op med nye årsplaner fyldt med aktiviteter og fagligt indhold, som eleverne skal tilegne sig i løbet af det næste år.
Der er meget som skal nås; verber bøjes, vinkler måles, verdensmål læres, og der er en overhængende fare for, at læreren primært har tid til at udpege verberne, vinklerne og verdensmålene.
Det er imidlertid ved at få det faglige indhold i hænderne, mærke og bemærke det, fejle og prøve igen, at eleverne for alvor begriber deres verden.
Forbliver kroppen marginaliseret i undervisningen, er der stor fare for, at undervisningen virker meningsløs, og eleverne mistrives.
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- bevægelse
- dannelse
- folkeskolen
- håndværk
- håndværksmæssighed
- trivsel
- Børn og unge
- acceleration
- mistrivsel
- resonans
- trivsel