Forskeres søgeadfærd og dens betydning for professionshøjskolens bibliotek

    Publikation: Ph.d. afhandling/ kandidat/ diplomMasterForskning

    Abstract

    Formålet med denne afhandling er at undersøge hvilke karakteristika, der gælder for søgeadfærden hos forskere samt hvilken betydning det kan have for professionshøjskolens bibliotek. Fire ph.d.-studerende, A, B, C og D, som er tilknyttet min arbejdsplads CVU Øresund, Herlev, repræsenterer begrebet forskere, fordi der ved gennemførelse af et phd-studie, afsluttende med en ph.d.-afhandling (work task), kræves et aktivt forskningsarbejde samt deltagelse i aktive forskningsmiljøer m.v. (Bekendtgørelse om ph.d.-uddannelsen og ph.d.-graden, 2002).Der er gennemført et semistruktureret, fænomenologisk, kvalitativt interview (Kvale, 2003) efterfulgt af en spørgeskemaundersøgelse. Jeg har valgt en kognitiv indgangvinkel i forhold analysen af søgeadfærden som en kompleks proces over tid ved inddragelse af Kuhlthau’s ISP-model (Kuhlthau, 2001) samt gennem undersøgelsen af work taskens betydning for søgeadfærd via Vakkari’s task-baserede IR-model (Vakkari, 2001). Ligeledes betydningen af begreberne kontekst (Wilson, 1999) og task (Byström & Hansen, 2005) inddrages i forhold til søgeadfærden samt på brugen af bibliotekarer, vejledere og netværk. Specielt ”Viden i spil” (Bjerg, 2006) er inddraget til at belyse, hvorledes professionshøjskolens bibliotek kan imødekomme søgeadfærdskarakteristika.

    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    StatusUdgivet - 7 dec. 2007

    Emneord

    • Kuhlthau
    • kvalitativt interview
    • litteratursøgning
    • phd-studerende
    • professionshøjskoler
    • søgeadfærd
    • biblioteker

    Citationsformater