Abstract
Efterskolernes praksis indeholder forskellige former for undervisning, en lang række af aktiviteter samt forskellige former for samvær. Der er tale om en kompleks pædagogisk institution både hvad angår organiseringer og relationer i tid og rum. Forskningsprojekt ’Dannende undervisning og samvær på efterskolerne’ har – som noget nyt – et særligt fokus på efterskolernes undervisning. Det skyldes dels at det er sparsomt med forskning på dette område, dels at de seneste års reformer på grundskoleområdet kan presse efterskolernes ideal om et bredt undervisningsbegreb. Vi har fortolket projektets formål til følgende overordnede forskningsspørgsmål: Hvordan bidrager efterskolens undervisning, øvrige aktiviteter og samvær til at give eleverne oplevelser og erfaringer med faglig læring, livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse? For at tilgå vores forskningsspørgsmål har vi udviklet et for efterskoleforskningen nyt forskningsdesign som vi uddyber og begrunder i artiklen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Efterskolens praksis under lup : undersøgelser af dannende undervisning og samvær |
Redaktører | Stefan Ting Graf, Ulla Højmark Jensen |
Antal sider | 10 |
Forlag | Klim |
Publikationsdato | 15 feb. 2020 |
Sider | 13-23 |
Kapitel | 1 |
ISBN (Trykt) | 978 87 7204 491 0 |
Status | Udgivet - 15 feb. 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- dannende undervisning
- demokratisk undervisning
- efterskolerne