Abstract
Der er de senere år kommet øget fokus på forskning i sygepleje, både i uddannelsen til sygeplejerske og i sygeplejerskers kliniske arbejde. Formålet med dette kapitel er at give sygeplejestuderende, og andre der ikke forsker, et indblik i hvad forskning i sygepleje er, hvordan forskning i sygepleje har betydning for den kliniske udøvelse af sygepleje og for uddannelse til sygeplejerske, samt hvilken rolle forskning i sygepleje spiller for kliniske sygeplejersker og sygeplejestuderende. I kapitlet giver vi eksempler på, hvordan resultater fra forskning i sygepleje over tid har fået indflydelse på uddannelsens indhold og på udøvelse af klinisk sygepleje. Vi giver et bud på definition af forskning og forskningsarbejde, og hvad der kendetegner sundhedsfaglig forskning. I den forbindelse vil vi også beskrive evidensbegrebet og evidensbaseret sygepleje.
Til sidst skitserer vi de hyppigst anvendte forskningsmetoder inden for forskning i sygepleje. Vi vil give eksempler på, hvordan man som sygeplejestuderende selv kan arbejde med disse metoder og ikke mindst, hvordan de kan indgå i forskningsarbejde under uddannelse.
Til sidst skitserer vi de hyppigst anvendte forskningsmetoder inden for forskning i sygepleje. Vi vil give eksempler på, hvordan man som sygeplejestuderende selv kan arbejde med disse metoder og ikke mindst, hvordan de kan indgå i forskningsarbejde under uddannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Fag : grundbog i sygepleje |
Redaktører | Kirsten Frederiksen, Michala Eckhardt |
Antal sider | 20 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Munksgaard |
Publikationsdato | 2023 |
Udgave | 3 |
Sider | 148-167 |
Kapitel | 8 |
ISBN (Trykt) | 978-87-02-36229-9 |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- sygepleje