Forskning ind i undervisning og uddannelse: i professionsuddannelser

Linda Schumann Scheel, Lea Victoria Hindsgaul Skaanning

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

    2 Downloads (Pure)

    Abstract

    Undersøgelsen er gennemført som kvalitative semistrukturerede interviews med 48 undervisere fra Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet på Professionshøjskolen Metropol. Undersøgelsen har afdækket, hvordan forskning inddrages i undervisningen på fakultetet, herunder aktiviteter og metoder hertil. Målet er, at de gode eksempler og overvejelser vil inspirere til den videre udvikling på de enkelte uddannelser.
    Resultaterne viser, at der er forskel på, hvilken type forskningslitteratur, der inddrages tidligt eller sent på uddannelserne, og hvordan den bruges. Overordnet er det vigtigt, at litteraturen lægger sig op ad professionen for at sikre genkendelighed hos de studerende.

    Når studerende inddrages i forskningsprojekter er der mange måder at rekruttere dem på. På fakultetet sker det 1) til forelæsninger, 2) på workshops, 3) på digitale platforme (som fungerer som samlingssted for gode projektforslag og ivrige aftagere), 4) på intranettet, 5) via studieguider eller kollegaer.

    Når studerende inddrages, er det for det første vigtigt at holde en forventningsafstemning for at sikre gensidig tilfredshed med samarbejdet. For det andet skal opgaven eller rammen for opgaven være klar og tydelig for at undgå forvirring og spildtid. For det tredje skal det sikres, at de studerende har ejerskab til opgaven for at sikre motivationen til at yde deres bedste. For det fjerde skal de studerende vejledes for at sikre kvaliteten, og en vurdering af om de magter opgaven.
    OriginalsprogDansk
    ForlagProfessionshøjskolen Metropol
    Antal sider48
    ISBN (Elektronisk)978-87-7548-200-9
    StatusUdgivet - 12 mar. 2015

    Emneord

    • uddannelse
    • forskning
    • studerende
    • undervisning

    Citationsformater