Forskningsbaseret og læringsmålstyret undervisning i den tidligere sprogstart i fransk og tysk

Petra Daryai-Hansen, Annette Søndergaard Gregersen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Artiklen introducerer læserne til et forskningsbaseret, dansk udviklingsprojekt i folkeskolens hverdagsrum, som tager udgangspunkt i de tolv praksisanbefalinger for den tidligere sprogstart. Projektet består i et samarbejde mellem læreruddannelsen UCC, Københavns Universitet og Den Internationale Profilskole i København. Formålet med forskningsprojektet er at analysere, videreudvikle og evaluere modellen tidligere sprogstart. Projektet satser på såvel proces- som produktniveau med fx udvikling af læremidler/undervisningsmaterialer samt evalueringer. Denne artikel fokuserer på vores idéudkast til udvikling af forskningsbaseret undervisningspraksis, der tager højde for centrale principper i den læringsmålstyrede undervisning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSproglæreren
Udgave nummer2
Sider (fra-til)8-12
Antal sider5
ISSN0108-6154
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • sprogtilegnelse
  • Tidligere sprogstart
  • forskningsanbefalinger
  • fransk og tysk
  • læringsmålstyret undervisning

Citationsformater