Abstract
International uddannelsesforskning viser, at gennemgribende og holdbare forandringer gennemføres bedst af og med praktikerne selv, når de ikke tvinges mod deres viden og erfaring. Men hvad er dokumenteret viden, der både udfordrer og bygger på erfaringer om ”best practice” og ”next practice”, og hvad er blot ”fikse ideer” uden forskningsmæssigt belæg eller dokumenteret virkning? At kunne håndtere denne kompleksitet er en af de største udfordringer til professionerne og professionsuddannelserne. I kapitel 7 – Forskningsinformeret pædagogisk praksis – argumenterer Torben Næsby for, at vi må finde nye måder, for at forskningssystemet og uddannelsessystemet kan relatere sig til hinanden og samarbejde om udvikling af viden. Underviserens og den studerendes interaktioner på pædagoguddannelsen bliver herigennem et centralt omdrejningspunkt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Evidens i pædagogens praksis : en introduktion |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | jun. 2015 |
Sider | 143 - 161 |
Artikelnummer | 7 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7160-017-9 |
Status | Udgivet - jun. 2015 |
Emneord
- evidens
- forskningsinformeret praksis
- forskningsinformeret viden
- professionel dømmekraft
- professionsforskning
- pædagogik
- pædagoguddannelse