Abstract
Forskningsbaseret undervisning er en hjørnesten i universitetsundervisning, herunder både arbejdet med forskningens indhold og forskningsmetode. I dette studie undersøges hvordan førsteårs studerende vurderer udbyttet fra arbejdet med autentisk forskning. Baseret på data fra gentaget spørgeskema på to førsteårskurser i henholdsvis bioteknologi og kemi identificeres positive udbytter knyttet til at møde forskere i et autentisk forskningsmiljø og til at indgå i forskningslignende aktiviteter
med en vis autonomi. Der ses dog også tegn på positiv effekt af en tydelig rammesætning og feedback.Udfordringer er særligt knyttet til mødet med kompleks teori tidligt i studieforløbet. Resultaterne perspektiveres til laboratorieundervisning i gymnasieskole og læreruddannelse.
med en vis autonomi. Der ses dog også tegn på positiv effekt af en tydelig rammesætning og feedback.Udfordringer er særligt knyttet til mødet med kompleks teori tidligt i studieforløbet. Resultaterne perspektiveres til laboratorieundervisning i gymnasieskole og læreruddannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 2020 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 62-80 |
Antal sider | 19 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv