Forskningslignende laboratorieaktiviteter for 1. års studerende på universitetet: muligheder og udfordringer

Birgitte Lund Nielsen, Rikke Frøhlich Hougaard, Mikkel Krægpøth

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Forskningsbaseret undervisning er en hjørnesten i universitetsundervisning, herunder både arbejdet med forskningens indhold og forskningsmetode. I dette studie undersøges hvordan førsteårs studerende vurderer udbyttet fra arbejdet med autentisk forskning. Baseret på data fra gentaget spørgeskema på to førsteårskurser i henholdsvis bioteknologi og kemi identificeres positive udbytter knyttet til at møde forskere i et autentisk forskningsmiljø og til at indgå i forskningslignende aktiviteter
med en vis autonomi. Der ses dog også tegn på positiv effekt af en tydelig rammesætning og feedback.Udfordringer er særligt knyttet til mødet med kompleks teori tidligt i studieforløbet. Resultaterne perspektiveres til laboratorieundervisning i gymnasieskole og læreruddannelse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2020
Udgave nummer1
Sider (fra-til)62-80
Antal sider19
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater