Forståelse af de frivilliges faglighed på forskellige velfærdsområder

Bjarne Ibsen, Klaus Levinsen, Lise Specht Petersen, Evald Bundgård Iversen, Michael Fehsenfeld

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Formålet med artiklen er at belyse, hvordan forståelsen af faglighed har betydning for samarbejdet mellem fagprofessionelle og frivillige på forskellige velfærdsområder. Analysen viser, at man primært kan skelne mellem to forståelser af de frivilliges faglighed og rolle: På nogle fagområder opfattes det frivillige arbejde som et ikke-fagligt supplement til det faglige arbejde. Denne forståelse er særlig udtalt på sundhedsområdet. På andre velfærdsområder opfattes det frivillige arbejde i højere grad som komplementært. De frivillige har en særlig ekspertise og motivation, som værdsættes på pågældende velfærdsområde. Det finder vi især i folkeskolen. Disse forskelle på synet af de frivilliges faglighed kan for det første skyldes store forskelle på distancen mellem den faglige viden og den erfaringsbaserede viden, som meget frivilligt arbejde bygger på. For det andet kan det skyldes, at der er forskelle mellem fagområderne på, hvor stærk den sociale og den kulturelle autoritet er.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk pædagogisk Tidsskrift
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - dec. 2018
Udgivet eksterntJa

Citationsformater