Abstract
Undersøgelsens afsæt er samfundets kontinuerlige foranderlighed og modernisering af den offentlige sektor. Forandringer der urimeligt forenklet sætter sig igennem professionernes praksis ved at omorganiserer og ændre på arbejdsopgaver.
I den organisation hvor undersøgelsen finder sted har etableringen af en ny organisationsstruktur, med tværfaglige teams, skabt forandringer i grænserne mellem ergoterapeuter og fysioterapeuter. En etablering der viser sig at udfordre terapeuternes forståelse af godt arbejde.
Med en kvalitativ tilgang er antagelsen at forandringer udfordrer og destabiliserer praksis for herved at udgøre en potentiel kilde for udvikling.
Det tværfaglige møde kan skabe mulighed for at udveksle meninger og holdninger, således kan begge parter blive klogere på hinanden og opleve en styrket professionsidentitet. Ligeledes kan mødet udligne eller udkonkurrerer professionernes forskelle, og opløse professionernes traditionelle grænser som vi kender dem i dag.
På den baggrund sker undersøgelsen ud fra problemstillingen: Hvordan påvirker deltagelsen i et tværfagligt team forståelsen og udviklingen af godt arbejde? Tesen er, at deltagelsen i et tværfagligt team sætter sig igennem professionernes praksis som professionalisering eller deprofessionalisering.
I den organisation hvor undersøgelsen finder sted har etableringen af en ny organisationsstruktur, med tværfaglige teams, skabt forandringer i grænserne mellem ergoterapeuter og fysioterapeuter. En etablering der viser sig at udfordre terapeuternes forståelse af godt arbejde.
Med en kvalitativ tilgang er antagelsen at forandringer udfordrer og destabiliserer praksis for herved at udgøre en potentiel kilde for udvikling.
Det tværfaglige møde kan skabe mulighed for at udveksle meninger og holdninger, således kan begge parter blive klogere på hinanden og opleve en styrket professionsidentitet. Ligeledes kan mødet udligne eller udkonkurrerer professionernes forskelle, og opløse professionernes traditionelle grænser som vi kender dem i dag.
På den baggrund sker undersøgelsen ud fra problemstillingen: Hvordan påvirker deltagelsen i et tværfagligt team forståelsen og udviklingen af godt arbejde? Tesen er, at deltagelsen i et tværfagligt team sætter sig igennem professionernes praksis som professionalisering eller deprofessionalisering.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Udgiver | |
Status | Udgivet - 2007 |
Emneord
- godt arbejde
- tværfaglighed