Forståelser af børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem

Mette Molbæk, Anette Boye Koch, Anne Marie Anker Villumsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

En række nyere undersøgelser understreger vigtigheden af, at vi i Danmark
fokuserer på børns trivsel. Med udgangspunkt i et review over forskning i trivsel præsenterer vi i denne artikel otte forståelser af børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem samt en analyse, der viser, at forståelserne af trivsel varierer alt efter kontekst. Reviewets empiriske fund diskuteres efterfølgende i relation til Wilbers integrative teori, der tilbyder en fælles referenceramme i arbejdet med børns trivsel. Afsluttende identificerer vi implikationer i relation til trivselsindsatser, konteksternes forståelser samt samarbejdet om børns trivsel
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk psykologisk tidsskrift
Vol/bind60
Udgave nummer2
Sider (fra-til)6-20
Antal sider15
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - jun. 2023

Emneord

  • Børn og unge
  • dagtilbud
  • forståelser
  • hjem
  • samarbejde
  • skole
  • trivsel

Citationsformater