Projekter pr. år
Abstract
I kapitlet præsenteres en analyse på tværs af data om tre fagovergribende områder i norsk læreruddannelse, som er gennemgående i bogen: Professionsfaglig mangfoldkompetence, professionsfaglig digital kompetence og professionsfaglig FoU kompetence. Der argumenteres for et behov for en åben og nysgerrig dialog om, hvordan "man" (de forskellige aktører i læreruddannelsen) forstår disse kompetencer. Med udgangspunkt i data i form af refleksioner om kompetenceområderne fra de forskellige aktørgrupper, og med reference til forskellige paradigmer fra forskningslitteraturen relateret til, hvad en professionel lærer er og skal kunne, diskuteres forskelle, ligheder og spændinger, bl.a. under overskrift af det erkendelsesmæssige tunnelsyn, som de givne områder ser ud til hver især at invitere til.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Utdanning for tverrfaglige mål |
Redaktører | Monica Johannesen, Pål Lundberg, Bjørn Smestad |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | Bergen |
Forlag | Fagbokforlaget |
Publikationsdato | 2023 |
Sider | 267-282 |
Kapitel | 17 |
ISBN (Trykt) | 978-82-450-4780-6 |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- læreruddannelsen
- kompetencer
- tværfaglighed
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Teacher Qualification for the 21st century - teachers' professional competence
Nielsen, B. L. (Projektleder)
01/01/19 → 01/07/24
Projekter: Projekt › Forskning
Fil