Forståelser af transdisciplinære lærerkompetencer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

4 Downloads (Pure)

Abstract

I kapitlet præsenteres en analyse på tværs af data om tre fagovergribende områder i norsk læreruddannelse, som er gennemgående i bogen: Professionsfaglig mangfoldkompetence, professionsfaglig digital kompetence og professionsfaglig FoU kompetence. Der argumenteres for et behov for en åben og nysgerrig dialog om, hvordan "man" (de forskellige aktører i læreruddannelsen) forstår disse kompetencer. Med udgangspunkt i data i form af refleksioner om kompetenceområderne fra de forskellige aktørgrupper, og med reference til forskellige paradigmer fra forskningslitteraturen relateret til, hvad en professionel lærer er og skal kunne, diskuteres forskelle, ligheder og spændinger, bl.a. under overskrift af det erkendelsesmæssige tunnelsyn, som de givne områder ser ud til hver især at invitere til.
OriginalsprogDansk
TitelUtdanning for tverrfaglige mål
RedaktørerMonica Johannesen, Pål Lundberg, Bjørn Smestad
Antal sider16
UdgivelsesstedBergen
ForlagFagbokforlaget
Publikationsdato2023
Sider267-282
Kapitel17
ISBN (Trykt)978-82-450-4780-6
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • læreruddannelsen
  • kompetencer
  • tværfaglighed

Citationsformater