Forståelser og handlemuligheder i ledelse af læringsfællesskaber

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Klasseledelse forstås og praktiseres forskelligt. En uundgåelig og elementær lærerfaglighed er at lede klassen, men uanset hvilke greb læreren anvender, får det en særlig betydning for fællesskabet, og det mulighedsrum både lærere og elever lærer og udvikler sig inden for. Artiklen udforsker, hvilke muligheder og dilemmaer lærere står i i deres daglige praksis i klassen og undersøger nye bud på, hvordan ledelse af læringsfællesskaber kan struktureres, så børn kan blive aktive medskabere af deres læringssituation. Hvordan kan en fælles strukturering af læringsfællesskabet invitere til deltagelse og åbne for forskellige former for adgang til læring?
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind78
Antal sider18
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2017

Citationsformater