Forsvarstale: Originale pædagoger

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel handler om hvordan pædagoger skaber faglighed(er) udspændt mellem egne faglige idealer, etiske og pædagogiske ståsteder og en uddannelsespolitisk læringsdagsorden, der rammesætter hvad den ’gode’ pædagogik er i daginstitutionen. Artiklen er en lettere redigeret udgave af mit ph.d.-forsvar over afhandlingen ”Originale pædagoger – Daginstitutionspædagogers faglighed(er) i lyset af en insisterende læringsdagsorden”. Forsvaret fandt sted fredag den 19. maj 2017 på Aarhus Universitet (DPU). Omdrejningspunktet for ph.d.-projektet har været at undersøge hvordan daginstitutionspædagoger gøres til politiske subjekter, som er ansvarlige for at få læringsstrategier ud at virke i pædagogisk praksis.

Nøgleord: Ph.d.-forsvar, læringsdagsorden, daginstitutioner, pædagogisk faglighed.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordiske udkast
ISSN1396-3953
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Børn og unge
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater