Fortæl: Det narratives betydning for elevens oplevelse, forståelse og dannelse

Peter Brodersen, Johannes Fibiger, Bettina Perregaard, Martin Reng, Søren Pjengaard

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Fortællinger og narrativer kan føre elever ind i syner og sammenhænge, som de ikke selv er i stand til at fremkalde. Narrativer kan påkalde sig fascination eller mistanke eller begge dele, og narrativer kan inspirere til refleksion over mikrokosmos og bedømmelser af wide screen verdensbilleder.

FORTÆL fokuserer på undervisning, hvor narrativer har en fremtrædende plads.

Bogen peger på fire overordnede måder, hvor elevernes arbejde har et narrativt omdrejningspunkt:
1. Eleverne møder narrativer gennem lærerfortællinger, eller gennem materiale i bøger, film eller computerspil, her lærer de af narrativer i et værk
2. Eleverne producerer selv, de fortæller noget mundtligt, skriftligt eller billedligt, her lærer de gennem narrativer
3. Eleverne forholder til narrativer om kulturelle temaer, som de genkender og reflekterer over, her lærer de at forholde sig kritisk til betydningen af kulturelle narrativer i samfundet
4. Eleverne arbejder med fagbegreber om den narrative organisering af teksters opbygning, her lærer de at analysere og kontekstualisere narrativer.

FORTÆL inviterer læseren ind i pædagogiske, psykologiske og didaktiske begrundelser. Det overordnede perspektiv er dannelse. Dannelse opstår, når personen i og med narrativer kan møde sig selv i forvandlet skikkelse og indgå i kulturen med større viden, skarpere færdigheder og dybere perspektiver.

FORTÆL er for lærere og undervisere, der vil begrunde og konkretisere, hvordan det narrative kan sættes i spil i klassen, i værkstedet og i auditoriet.
OriginalsprogDansk
TitelFORTÆL : Det narratives betydning for elevens oplevelse, forståelse og dannelse
RedaktørerPeter Brodersen
Antal sider11
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato1 okt. 2020
Sider9-19
KapitelIndledning
ISBN (Trykt)978-87-412-7733-2
StatusUdgivet - 1 okt. 2020

Emneord

  • dannelse
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • læring

Citationsformater