Fortællekraft og legekraft: Materialer, aktørskab og lytning i Legekunstforløb

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Leg er børns primære praksisform og fortællingen en del af legens råstof. I pædagogisk praksis er der samtidig fokus på børns perspektiver, børns stemmer og børns ’spor’. Her vil vi derfor undersøge, hvordan voksnes viden om leg og legens dialogiske fortællekraft kan styrke børns aktørskab – og omvendt, hvordan børn via deres tilstedeværelse og praksis har indflydelse på og påvirker fortællingen, og hvilke konsekvenser det har for legen, der leges. Med aktionsforskning som metodisk ramme og inspireret af et sociomaterielt perspektiv analyserer vi, hvordan børns aktørskab kommer til udtryk i et konkret samspil mellem de givne materialer, de voksnes rammesætning og børnenes egne handlinger for at komme nærmere på en forståelse af, hvordan børns aktørskab kan bidrage til legekraft og fortællekraft.
OriginalsprogDansk
TidsskriftBUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur
Vol/bind39
Udgave nummer67
ISSN0907-6581
StatusUdgivet - 16 maj 2023

Emneord

  • Børn og unge
  • Fortælling
  • Leg
  • Leg i dagtilbud
  • børnekultur
  • børneperspektiver

Citationsformater