Fortællinger fra børns verden

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Børn møder verden. Ikke bare en gang imellem, men hele tiden. I skolen, i familien, i fritiden, ja, næsten uafbrudt fyldes børn af indtryk, glimt og oplevelser fra deres omverden. Samtidig bestræber skolen sig på at vende børnenes blik i en bestemt retning, så det de møder i skolen ikke bliver tilfældigt.

Men hvad vil der ske, hvis skolen løsner tøjlerne en smule og giver plads til børnenes egne erfaringer, ikke kun de erfaringer, som de gør sig i mødet med et fagligt stof, men også de erfaringer, som de har med sig fra deres liv udenfor de formelle læringssammenhænge? Kan disse erfaringer finde en plads indenfor skolens ramme – og hvordan vil det overhovedet være muligt at kan gribe arbejdet an?

Disse spørgsmål forfølges i artiklen her, idet der trækkes på perspektiver fra den filosofiske æstetik, hermeneutiske fænomenologi og fra praksisfeltet filosofi med børn, som vinder stadig mere frem herhjemme.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKvan
Vol/bind40
Udgave nummer118
Sider (fra-til)80-90
Antal sider11
ISSN0107-4016
StatusUdgivet - 2020
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater