Abstract
I løbet af en professionsuddannelse gennemgår de studerende en subjektiv dannelsesproces, der handler om at få styr på egen rolle som kommende professionel. Denne proces indebærer, at den enkelte studerende bliver bevidst om hvilke færdigheder, kundskaber, værdier, holdninger mm., der karakteriserer ham/hende som kommende professionsudøver. I dette kapitel bidrager forskellige perspektiver på narrativ teori sammen med empiri fra et forskningsprojekt med fokus på Refleksiv Praksislæring til en forståelse af, hvordan professionsbachelorstuderendes fra henholdsvis pædagog-, lærer- og jordemoderuddannelsen på professionshøjskolen UCN gennem deres fortællinger danner professionel identitet. Analyserne viser, at identitetsdannelsen forløber i en proces, der allerede starter inden uddannelsen påbegyndes, og som fortsætter og udvikler sig successivt gennem hele uddannelsesforløbet, hvor prækære oplevelser og brud i meningssammenhænge spiller en afgørende rolle. I kapitlet argumenteres der desuden for, hvordan Refleksiv Praksislæring didaktisk kan understøtte progression i de studerendes dannelsesproces.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Teori og praksis i professionsdidaktik : En bog om refleksiv praksislæring |
Redaktører | Line Helverskov Horn, Peter Møller Pedersen, Marianne Georgsen |
Antal sider | 15 |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2021 |
Sider | 89-103 |
Kapitel | 7 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7210-774-5 |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- professionsdidaktik
- RPL
- Refleksiv praksislæring