FoU i lektorkvalificering og dets betydning for undervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Adjunkter på professionshøjskoler i Danmark, herunder også adjunkter, der underviser på erhvervsskolelæreres pædagogiske uddannelse, skal gennemføre et fireårigt lektorkvalificeringsforløb, hvori indgår både undervisning og deltagelse i forskning og udvikling, FoU. I forhold til tidligere, hvor uddannelse af erhvervsskolelærere lå på det nu nedlagte Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, DEL, er FOU et nyt krav.
Dette ændrede lektorkvalificeringsforløb hænger også sammen med et nyt politisk fastlagt krav om forskning på professionshøjskoler. Som konsekvens heraf ændres også forståelsen af forholdet mellem FoU og undervisning. Før talte man om nedsivning fra universiteter til professionsuddannelser og professioner, men nu taler man om et videnskredsløb mellem FoU og undervisning.
Med professionshøjskolernes forskningsret opstår således nye muligheder for udvikling af samspillet mellem FoU og undervisning, hvilket artiklen undersøger med empiri fra lektorkvalificeringsforløb. Da professionsuddannelser er vidensbaserede og skal bygge på FoU undersøges i et kvalitativt
studie forholdet mellem FoU og undervisning ved interviews og observationer. Analysen foretages ud fra Bernsteins sociologiske teori og hans begreb rekontekstualisering. På baggrund af denne teoretiske synsvinkel konstrueres ud fra empirien tre idealtyper, som kaldes den professionsorienterede underviser, den didaktisk orienterede underviser og den forskningsorienterede underviser. Disse idealtyper konkretiseres ud fra udsagn i interviews, således at der præsenteres et
eksempel på hver af idealtyperne. Ud over forholdet mellem FoU og undervisning viser eksemplerne undervisernes forskellige selvforståelser, samt hvorledes de forholder sig forskelligt til professioner og erhverv. På baggrund af analysen diskuteres, hvilken betydning lektorkvalificering og dermed uddannelse af forskellige typer af undervisere kan få fx inden for uddannelse af erhvervsskolelærere afhængig af, hvorledes undervisere ser på uddannelse til en profession.
OriginalsprogDansk
TidsskriftScandinavian Journal of Vocations in Development
Vol/bind6
Udgave nummer1
Sider (fra-til)1-17
Antal sider17
ISSN2464-4153
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • adjunkt
  • lektorbedømmelse
  • lektorkvalificering
  • Transforming Knowledge from Research to Teaching Practice

    Bidragets oversatte titel: Videnstransformation mellem Forsknings-/udviklingsaktiviteter og UndervisningspraksisLarsen, V., Duch, H. S. & Lund, B., nov. 2021. 4 s.

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Citationsformater