TY - JOUR
T1 - FoU i lektorkvalificering og dets betydning for undervisning
AU - Duch, Henriette Skjærbæk
AU - Larsen, Verner
AU - Lund, Birthe
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Adjunkter på professionshøjskoler i Danmark, herunder også adjunkter, der underviser på erhvervsskolelæreres pædagogiske uddannelse, skal gennemføre et fireårigt lektorkvalificeringsforløb, hvori indgår både undervisning og deltagelse i forskning og udvikling, FoU. I forhold til tidligere, hvor uddannelse af erhvervsskolelærere lå på det nu nedlagte Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, DEL, er FOU et nyt krav.
Dette ændrede lektorkvalificeringsforløb hænger også sammen med et nyt politisk fastlagt krav om forskning på professionshøjskoler. Som konsekvens heraf ændres også forståelsen af forholdet mellem FoU og undervisning. Før talte man om nedsivning fra universiteter til professionsuddannelser og professioner, men nu taler man om et videnskredsløb mellem FoU og undervisning.
Med professionshøjskolernes forskningsret opstår således nye muligheder for udvikling af samspillet mellem FoU og undervisning, hvilket artiklen undersøger med empiri fra lektorkvalificeringsforløb. Da professionsuddannelser er vidensbaserede og skal bygge på FoU undersøges i et kvalitativt
studie forholdet mellem FoU og undervisning ved interviews og observationer. Analysen foretages ud fra Bernsteins sociologiske teori og hans begreb rekontekstualisering. På baggrund af denne teoretiske synsvinkel konstrueres ud fra empirien tre idealtyper, som kaldes den professionsorienterede underviser, den didaktisk orienterede underviser og den forskningsorienterede underviser. Disse idealtyper konkretiseres ud fra udsagn i interviews, således at der præsenteres et
eksempel på hver af idealtyperne. Ud over forholdet mellem FoU og undervisning viser eksemplerne undervisernes forskellige selvforståelser, samt hvorledes de forholder sig forskelligt til professioner og erhverv. På baggrund af analysen diskuteres, hvilken betydning lektorkvalificering og dermed uddannelse af forskellige typer af undervisere kan få fx inden for uddannelse af erhvervsskolelærere afhængig af, hvorledes undervisere ser på uddannelse til en profession.
AB - Adjunkter på professionshøjskoler i Danmark, herunder også adjunkter, der underviser på erhvervsskolelæreres pædagogiske uddannelse, skal gennemføre et fireårigt lektorkvalificeringsforløb, hvori indgår både undervisning og deltagelse i forskning og udvikling, FoU. I forhold til tidligere, hvor uddannelse af erhvervsskolelærere lå på det nu nedlagte Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, DEL, er FOU et nyt krav.
Dette ændrede lektorkvalificeringsforløb hænger også sammen med et nyt politisk fastlagt krav om forskning på professionshøjskoler. Som konsekvens heraf ændres også forståelsen af forholdet mellem FoU og undervisning. Før talte man om nedsivning fra universiteter til professionsuddannelser og professioner, men nu taler man om et videnskredsløb mellem FoU og undervisning.
Med professionshøjskolernes forskningsret opstår således nye muligheder for udvikling af samspillet mellem FoU og undervisning, hvilket artiklen undersøger med empiri fra lektorkvalificeringsforløb. Da professionsuddannelser er vidensbaserede og skal bygge på FoU undersøges i et kvalitativt
studie forholdet mellem FoU og undervisning ved interviews og observationer. Analysen foretages ud fra Bernsteins sociologiske teori og hans begreb rekontekstualisering. På baggrund af denne teoretiske synsvinkel konstrueres ud fra empirien tre idealtyper, som kaldes den professionsorienterede underviser, den didaktisk orienterede underviser og den forskningsorienterede underviser. Disse idealtyper konkretiseres ud fra udsagn i interviews, således at der præsenteres et
eksempel på hver af idealtyperne. Ud over forholdet mellem FoU og undervisning viser eksemplerne undervisernes forskellige selvforståelser, samt hvorledes de forholder sig forskelligt til professioner og erhverv. På baggrund af analysen diskuteres, hvilken betydning lektorkvalificering og dermed uddannelse af forskellige typer af undervisere kan få fx inden for uddannelse af erhvervsskolelærere afhængig af, hvorledes undervisere ser på uddannelse til en profession.
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - adjunkt
KW - lektorbedømmelse
KW - lektorkvalificering
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2464-4153
VL - 6
SP - 1
EP - 17
JO - Scandinavian Journal of Vocations in Development
JF - Scandinavian Journal of Vocations in Development
IS - 1
ER -