FoU-rapport 2016 UC SYD Kulturelle udtryksformer og æstetiske læreprocesser kan i et samarbejde mellem pædagoger og lærere kvalificere og udvikle den understøttende undervisning!

Bo Morthorst Rasmussen, Else Marie Okkels, Bolette Kvist, Dorte Rizzi, Merete Myssen Høegh

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

84 Downloads (Pure)

Abstract

Alle eleverne er motiverede og lærer noget. Sådan lød det enstemmigt fra artiklens forfattere på det sidste opsummerende møde. Det skabte en næsten euforisk stemning omkring de kulturelle udtryksformer og æstetiske læreprocessers potentiale ift. den understøttende undervisning, og dermed også potentialet i samarbejdet mellem pædagoger og lærere i skolen. Der var ingen tvivl om, at skulle Folkeskolereformen leve op til intentionerne, så havde vi i det faglige samarbejde med pædagoger og lærere fundet én af vejene. Det er måske ikke så overraskende, at fagligt engagerede lektorer sammen med ligeså engagerede pædagoger og lærere er positivt optagede af deres fælles resultater og tænker, at det kunne ”Folkeskolen”, og dermed alle skoler lære noget af, naturligvis til gavn for eleverne. Baggrunden for FoU-projektet er den nye Folkeskolereform og UC SYD, Aabenraa, Haderslev og Kolding kommuners ønsker om at udvikle pædagog og lærersamarbejdet omkring de kulturelle og æstetiske læreprocesser i indskolingens understøttende undervisning. Udviklingsprojektet er gennemført i 2015 og involverede fire folkeskoler fra 3 kommuner, Aabenraa, Haderslev og Kolding og fire lektorer fra UC Syddanmark
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedEsbjerg
ForlagUC SYD
Antal sider31
StatusUdgivet - 9 jun. 2016

Emneord

  • folkeskolen
  • kulturelle former
  • nderstøttende undervisning
  • pædagog-lærersamarbejde
  • æstetiske læreprocesser
  • skoleudvikling
  • inkluderende læringsmiljøer
  • samarbejde på tværs
  • pædagogisk arbejde
  • inkluderende undervisning
  • motivation for læring

Citationsformater