Fra børnehave til skole – med sproget i fokus

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

    Abstract

    Den sprogpædagogiske praksis i overgangen fra børnehave til børnehaveklasse er vigtig for børnenes læsning, for deres sproglige udvikling, for deres følelse af mestring og for deres mulighed for at bygge videre på noget, de allerede kan. Det er vigtigt, at vi som fagprofessionelle skaber og styrker denne sammenhæng. I artiklen præsenteres nogle konkrete bud på, hvordan sammenhæng i børnenes møde med læsningen kan styrkes i overgang fra børnehave til børnehaveklassen, både når der arbejdes med kendskab til bogstaverne og med læseforståelse. Indledningsvist vil jeg præsentere baggrunden for projektet, herunder begrebet overgangsobjekter.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftViden om Literacy
    Udgave nummer28
    Sider (fra-til)102-109
    Antal sider8
    ISSN2245-2761
    StatusUdgivet - nov. 2020

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • børnehave
    • børnehaveklasse
    • literacy
    • læsning
    • Børn og unge
    • literacy
    • læsning

    Citationsformater