Fra erfaringer til betydninger: Tolkning af fortællinger om eksamensgruppebegivenheder fra folkeskolelærerstuderende ved Aalborg Seminarium: Kandidatopgave, Lund Universitet

Ellen Silleborg

    Publikation: Ph.d. afhandling/ kandidat/ diplomKandidatspecialeForskning

    3 Downloads (Pure)

    Abstract

    To hovedspørgsmål belyses i denne opgave gennem den skrevne fortælling: Hvilke begivenheder erfarerseminariestuderende i eksamenssmågruppen?
    Hvilke apeller fremtræder, når jeg tolker fortællingernes betydninger i hhv.
    et tidsligt, socialt og etisk perspektiv?
    Opgavens empiri tager udgangspunkt i 57 korte fortællinger om eksamensgruppebegivenheden skrevet af seminariestuderende ved Aalborg Seminarium december 2003. Analysen af disse foretages ved hjælp af teoretiske
    redskaber hovedsagelig fra Halliday og Ricoeur. En fortælling er ifølge Halliday knyttet til begivenheden. En fortælling er ifølge Ricoeur en betydningsgivende
    konfiguration af begivenheder i vores liv, fortalt som en appel om et bedre liv.
    For flertallet af fortællingerne ser eksamensgruppebegivenhederne ud til at være en alvorlig erfaring. Utopien om det ideelle projektarbejde bliver ofte sat på spil i
    forsøget på at få en høj karakter. Denne situation giveruoverensstemmelser i de studerendes følelsesliv, og hovedparten af fortællingerne afspejler en i mange
    henseender konfliktfyldt eksamensgruppeproces. I fortællingernes betydninger ses en loyal men privatiseret etik, hvor ansvarlighed bliver til selvskyld. Alle implicerede parter bør eftertænke denne ensomhed for at opnå en mere
    nuanceret fællesetik. Dermed kunne en genovervejelse af institutionens ansvar eksempelvis være nyttig.
    OriginalsprogDansk
    StatusUdgivet - 2004

    Emneord

    • læreruddannelsen

    Citationsformater