Abstract
I denne artikel vil vi forsøge at tegne et billede af situationen omkring de praktisk musiske fag - håndarbejde og sløjd, som en del af det alment dannende uddannelsessystem i Danmark.
Først vil vi redegøre for omfanget af undervisningen i disse fag og efterfølgende diskutere de forandringsprocesser, som disse fag indholdsmæssigt gennemgår i denne tid. På baggrund af det, ser vi på, hvorledes de to fag, gennem fælles interesse for designbegrebet, har nærmet sig hinanden især på det teoretiske og begrundelsesmæssige niveau.
I Danmark spores i disse år en dalende interesse for at uddanne sig til folkeskolelærer. Det har medført en del debat i offentligheden, og det har blandt andet ført en ny læreruddannelseslov med sig. Ved den lejlighed har et nyt fag – materiel design - set dagens lys. Baggrunden for det, og hvilke konsekvenser vi ser det kan få for fagområdet i uddannelsesbilledet, vil vi efterfølgende belyse.
Der er ikke den store tradition i Danmark for at ofre forskningsmidler på dette traditionelt set ikke akademiske fagområde. Vi forsøger her at lægge de projekter, der trods alt findes, frem i lyset.
Afslutningsvis vil vi forsøge at se igennem eller udenom de mange problemstillinger og uvisheder fagområdet står midt i lige nu, og med det udgangspunkt give vores bud på en fortsat positiv og visionær fremtid for området. Vi mener, at det er for vigtigt til blot at forsvinde i globalisering, markedstænkning og ureflekterede følgevirkninger.
Først vil vi redegøre for omfanget af undervisningen i disse fag og efterfølgende diskutere de forandringsprocesser, som disse fag indholdsmæssigt gennemgår i denne tid. På baggrund af det, ser vi på, hvorledes de to fag, gennem fælles interesse for designbegrebet, har nærmet sig hinanden især på det teoretiske og begrundelsesmæssige niveau.
I Danmark spores i disse år en dalende interesse for at uddanne sig til folkeskolelærer. Det har medført en del debat i offentligheden, og det har blandt andet ført en ny læreruddannelseslov med sig. Ved den lejlighed har et nyt fag – materiel design - set dagens lys. Baggrunden for det, og hvilke konsekvenser vi ser det kan få for fagområdet i uddannelsesbilledet, vil vi efterfølgende belyse.
Der er ikke den store tradition i Danmark for at ofre forskningsmidler på dette traditionelt set ikke akademiske fagområde. Vi forsøger her at lægge de projekter, der trods alt findes, frem i lyset.
Afslutningsvis vil vi forsøge at se igennem eller udenom de mange problemstillinger og uvisheder fagområdet står midt i lige nu, og med det udgangspunkt give vores bud på en fortsat positiv og visionær fremtid for området. Vi mener, at det er for vigtigt til blot at forsvinde i globalisering, markedstænkning og ureflekterede følgevirkninger.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Andet | Nuläge och framåtblickar - om undervisning och forskning inom det nordiska slöjdfältet |
Vol/bind | 15 |
Sider (fra-til) | 5 - 16 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 1238-951x |
Status | Udgivet - 2008 |
Emneord
- dannelse
- didaktik
- entreprenørskabsundervisning
- folkeskolen
- Håndarbejde
- Sløjd
- skole
- lærere