Fra hverdagsforståelser til en faglig forståelse af køn

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

    Abstract

    Artiklen beskæftiger sig med forskellen på hverdagsforståelser og faglige forståelser af køn og præsenterer den normkritiske pædagogik som en faglig tilgang til arbejdet med køn.
    Forfatteren redegør for brugen af begrebet kønsneutralitet i forskellige sammenhænge. Eksempelvis bruges det både til at beskrive en særlig opdragelsesform blandt forældre, til at kategorisere en samlet institution eller pædagogisk retning og som en måde til at beskrive den implicitte forestilling om ligestilling, der præger den danske lovgivning på området
    Der advares mod, at den faglige debat om køn bliver unødigt forsimplet, hvis ikke fagfolk aktivt nuancerer de eksisterende forståelser af, hvad det vil sige at arbejde med køn i pædagogisk praksis.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer4
    BogserieVera
    Udgave nummer76
    Sider (fra-til)24-29
    Antal sider5
    ISSN1397-4157
    StatusUdgivet - 1 sep. 2016

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Børn og unge
    • køn/kønsforskelle

    Citationsformater