Abstract
Artiklen beskæftiger sig med forskellen på hverdagsforståelser og faglige forståelser af køn og præsenterer den normkritiske pædagogik som en faglig tilgang til arbejdet med køn.
Forfatteren redegør for brugen af begrebet kønsneutralitet i forskellige sammenhænge. Eksempelvis bruges det både til at beskrive en særlig opdragelsesform blandt forældre, til at kategorisere en samlet institution eller pædagogisk retning og som en måde til at beskrive den implicitte forestilling om ligestilling, der præger den danske lovgivning på området
Der advares mod, at den faglige debat om køn bliver unødigt forsimplet, hvis ikke fagfolk aktivt nuancerer de eksisterende forståelser af, hvad det vil sige at arbejde med køn i pædagogisk praksis.
Forfatteren redegør for brugen af begrebet kønsneutralitet i forskellige sammenhænge. Eksempelvis bruges det både til at beskrive en særlig opdragelsesform blandt forældre, til at kategorisere en samlet institution eller pædagogisk retning og som en måde til at beskrive den implicitte forestilling om ligestilling, der præger den danske lovgivning på området
Der advares mod, at den faglige debat om køn bliver unødigt forsimplet, hvis ikke fagfolk aktivt nuancerer de eksisterende forståelser af, hvad det vil sige at arbejde med køn i pædagogisk praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 4 |
Bogserie | Vera |
Udgave nummer | 76 |
Sider (fra-til) | 24-29 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 1397-4157 |
Status | Udgivet - 1 sep. 2016 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Børn og unge
- køn/kønsforskelle