Fra oplevelse til læring: - udvikling af en model der kan bringe kliniske oplevelser ind i undervisningen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Denne artikel er fremkkommet som produkt af et lokalt udviklingsprojekt, afviklet på Sygeplejerskeuddannelsen i Viborg. Udviklingsprojektets hovdeformål var at fremkomme med en model, der kunne bringe de studerendes oplevelser med patienten, fra klinisk undervisning på modul 1, ind i undervisningen på modul 2. Delmålet var, at studerende opøvede begyndende kompetencer ift. at deltage i udviklingsprojekter. Metodisk er der anvendt fokusgruppeinterview.
Resultatmæssigt blev der fundet en egnet model til at frembringe de studerendes oplevelser, men der mangler implementering i uddannelsen. De deltagende studerende evaluerede, at de havde fået stort udbytte af at italesætte deres opleveser, og at deltagelsen inspirerede dem til at deltage i udviklingsprojekter igen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind21
Udgave nummer4
Sider (fra-til)23-29
Antal sider7
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - dec. 2010

Emneord

  • Patricia Benner
  • erfaring
  • klinik
  • udviklingsprojekt
  • læring
  • studerende
  • undervisning
  • sygeplejerskeuddannelsen

Citationsformater