Fra Plan til undervisning - en evaluering af fagligt samspil

Karin Løvenskjold Svejgaard, Gitte Holten Ingerslev

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

    Abstract

    Fra plan til undervisning er en rapport fra et evalueringsprojekt finansieret af undervisningsministeriets midler til udviklingsarbejde og forsøg på de gymnasiale uddannelser. Projektet er gennemført af et konsortium bestående af tre tekniske skoler, DPU og DEL. Rapporten er udarbejdet af Gitte Holsten Ingerslev, DPU, Anne-Grethe Madsen, DEL og Karin Løvenskjold Svejgaard, DEL.
    Tre tekniske skolers arbejde med ’fagligt samspil’ i grundforløbet i forbindelse med implementeringen af gymnasiereformen har været grundlag for projektet, og evalueringen har bestået i at beskrive, hvorledes disse skoler har realiseret ’det faglige samspil’ som meningsfuld praksis på grundforløbet af htx. Konkret er evalueringsprojektet gennemført som et casestudie af skolernes praksis med fagligt samspil.
    Projektets væsentligste resultat fremstilles i rapporten Fra plan til Undervisning som tre cases. Casene indeholder en del fællestræk, da skolernes arbejde med fagligt samspil udspringer af en række fælles erfaringer og træk ved undervisningskulturen på htx. Det gælder først og fremmest det forhold, at fagligt samspil knyttes sammen med de tematiske forløb, som er en væsentlig del af studieområdet på grundforløbet. Men casene indeholder også en del forskelligheder, fordi skolernes implementering af ’fagligt samspil’ naturligvis er baseret på den enkeltes skoles muligheder og barrierer for implementeringen.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedÅrhus
    ForlagDanmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
    Antal sider60
    StatusUdgivet - 2006

    Citationsformater