Fra slugte nåle til liv på børnehjem: SFL-baseret undervisning med afsæt i autobiografiske tekster: SFL-baseret undervisning med afsæt i autobiografiske tekster

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Hvordan kan teori om sprog og læring baseret på systemisk funktionel lingvistik (SFL) udfoldes konkret i undervisningen? Og hvordan kan undervisningen understøtte sproglige og dannelsesorienterede mål på samme tid? Kapitlet skitserer først nogle grundlæggende, teoretiske antagelser om SFL-baseret undervisning og præsenterer dernæst et undervisningsforløb om autobiografiske tekster, der har det formål at udvikle elevernes evne til empati og til at se verden fra andres synsvinkler. Forløbet blev afprøvet i danskundervisningen i en 6. klasse som led i et forsknings- og udviklingsarbejde.
OriginalsprogDansk
TitelGenrepædagogik - og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen
RedaktørerMette Vedsgaard Christensen
Antal sider20
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatoaug. 2016
Udgave1
Sider109-138
Artikelnummer5
ISBN (Trykt)9788741265544
StatusUdgivet - aug. 2016

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater