Abstract
Hvordan kan teori om sprog og læring baseret på systemisk funktionel lingvistik (SFL) udfoldes konkret i undervisningen? Og hvordan kan undervisningen understøtte sproglige og dannelsesorienterede mål på samme tid? Kapitlet skitserer først nogle grundlæggende, teoretiske antagelser om SFL-baseret undervisning og præsenterer dernæst et undervisningsforløb om autobiografiske tekster, der har det formål at udvikle elevernes evne til empati og til at se verden fra andres synsvinkler. Forløbet blev afprøvet i danskundervisningen i en 6. klasse som led i et forsknings- og udviklingsarbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Genrepædagogik - og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen |
Redaktører | Mette Vedsgaard Christensen |
Antal sider | 20 |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | aug. 2016 |
Udgave | 1 |
Sider | 109-138 |
Artikelnummer | 5 |
ISBN (Trykt) | 9788741265544 |
Status | Udgivet - aug. 2016 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning