Fra studenterinddragelse til studenterdeltagelse

Birgit Heimann Hansen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

De studerende er en væsentlig og nødvendig ressource i den fremtidige professionsudvikling, og undersøgelser dokumenterer, at aktiv studenterdeltagelse fremmer videnudvikling, studenterfastholdelse og -motivation. Der må stilles krav til de studerende om deltagelse i udviklingsaktiviteter som led i deres uddannelse, og nye og åbne vidensmiljøer må udvikles som ramme for partnerskaber mellem undervisere, studerende og klinik. Kun når professionsrettede projekter integreres i uddannelsernes undervisningsindhold og -forløb, får de studerende mulighed for at styrke deres udviklingskompetencer. Nødvendigheden af at omdefinere måden at tænke uddannelse på er
hovedkonklusionen i en ny undersøgelse, som har haft til formål at få kortlagt og beskrevet omfang, brug og effekter af studenterdeltagelse ved University College Lillebælt (UCL).
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bindÅrgang 23
Udgave nummer4
Sider (fra-til)5-8
Antal sider4
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - dec. 2012

Emneord

  • studerende
  • professionsudvikling
  • studenterdeltagelse
  • uddannelsestænkning

Citationsformater