Fra underviser til forsker: En identitetstransformation, der kan faciliteres ved at inddrage studerende i F&U

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskning

Abstract

Undersøgelse af de første erfaringer på SundTek studerende i forskningsprojekter. I slutningen af 2013 var der gennemført 8 projekter fra hhv ESU, Radiograferne, Sygeplejersker og Ergote-rapeuter. Undersøgelserne viste blandt andet varierende opfattel-sen af, hvad der var forskning, og hvad det indebærer.
Projektet begyndte som et studie i talentudvikling. Jeg ville un-dersøge, efter hvilke kriterier studerende var udvalgt, og hvad man gjorde for at udvikle dem fagligt.
Hurtigt viste det sig, at de fleste studerende selv havde henvendt sig, og det sjældent var nogen, der havde udmærket sig fagligt. Alligevel var alle glade for at have haft studerende med i projektet. Det havde både gjort projektet bedre, og dem selv mere afklarede omkring deres forskningsprojekt
I løbet af undersøgelsen konstaterede jeg en forskel mellem pro-jektansvarlige med og uden en PhD-baggrund. Forskere havde mere fokus på validiteten, hvorimod ikke-PhD'er i højere grad fokuserede på de studerendes dygtiggørelsen. Samtidig var det kun PhD'er, der havde meta-reflektioner over projektet.
Min hypotese er, at udviklingen fra underviser til forsker er en transformation, som studerende kan være med til at facilitere.
1.At bevæge sig fra underviser til forsker er en transformation, hvor man efterhånden erfarer, hvad forskning kræver og gradvist kan varetage mere selvstændig forskning
2.Studerende kan hjælpe i denne proces, hvor det er svært at orientere sig, da deres deltagelse skærper fokus på projektet
3. Inddragelse af studerende har for alle en positiv effekt på deres undervisning
OriginalsprogDansk
Publikationsdato23 sep. 2015
StatusUdgivet - 23 sep. 2015
Begivenhed2015 SUNDTEK Forskningsdagen - , Danmark
Varighed: 23 sep. 201523 sep. 2015

Konference

Konference2015 SUNDTEK Forskningsdagen
LandDanmark
Periode23/09/1523/09/15

Citationsformater