Frakobling af formål og indhold - en strukturel diskursanalyse af læreruddannelsens (LU13) sammenhængsforståelse

Benny Bang Carlsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Det foreliggende dokumentstudie rejser spørgsmålet om sammenhængsforståelsen i danskfaget i LU13 med baggrund i Biggs & Tang (2011) og Ulriksens (2014) teori om 'constructive alignment'. Undersøgelsen forsøger at besvare spørgsmålet: fungerer kompetencemålsbeskrivelserne i dansk i forhold til deres intenderede modtagere? Teoretisk knyttes der an til en sammentænkning af Millers (1984) diskursorienterede genreteori og Gees kritiske diskursteori (2011) som forskningsperspektiv og rammesætning for de efterfølgende analyser. På det operationelle metodiske og begrebsanalytiske niveau arbejdes der med henvisning til Togebys (2014) pragmatiske tilgang. På baggrund af diskursanalysen konkluderes det, at kompetencemålsbeskrivelserne for danskfaget fremstår fragmenteret uden argumentation og præcise henvisninger til fagets stofområder.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og -profession
Vol/bindÅrg. 1
Udgave nummerNr. 1
Sider (fra-til)55-74
Antal sider20
ISSN2445-8538
StatusUdgivet - 2 okt. 2016

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • constructive alignment
  • diskurs - og genreteori
  • dokumentanalyse
  • kompetencemålsstyring
  • kritisk diskursanalyse
  • tekstlingvistik

Citationsformater