Abstract
Det foreliggende dokumentstudie rejser spørgsmålet om sammenhængsforståelsen i danskfaget i LU13 med baggrund i Biggs & Tang (2011) og Ulriksens (2014) teori om 'constructive alignment'. Undersøgelsen forsøger at besvare spørgsmålet: fungerer kompetencemålsbeskrivelserne i dansk i forhold til deres intenderede modtagere? Teoretisk knyttes der an til en sammentænkning af Millers (1984) diskursorienterede genreteori og Gees kritiske diskursteori (2011) som forskningsperspektiv og rammesætning for de efterfølgende analyser. På det operationelle metodiske og begrebsanalytiske niveau arbejdes der med henvisning til Togebys (2014) pragmatiske tilgang. På baggrund af diskursanalysen konkluderes det, at kompetencemålsbeskrivelserne for danskfaget fremstår fragmenteret uden argumentation og præcise henvisninger til fagets stofområder.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Studier i læreruddannelse og -profession |
Vol/bind | Årg. 1 |
Udgave nummer | Nr. 1 |
Sider (fra-til) | 55-74 |
Antal sider | 20 |
ISSN | 2445-8538 |
Status | Udgivet - 2 okt. 2016 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- constructive alignment
- diskurs - og genreteori
- dokumentanalyse
- kompetencemålsstyring
- kritisk diskursanalyse
- tekstlingvistik