Abstract
Dette arbejdspapir er udviklet som undervisningsmateriale til Erasmus + projektet EmploySkills. Målet med EmploySkills-workshop for undervisere er at forberede undervisere på UCL - Erhvervsskole og Professionshøjskole (Danmark), Fontys University of Applied Sciences (Holland), INSEEC (Frankrig) og Lathi University of Applied Sciences (Finland) på at undervise i de 6 moduler, der er beskrevet i EmploySkills-projektet. Modulerne på hver 5 ECTS er:
1. Medier og informationskompetence
2. Kritisk tænkning
3. Sociale færdigheder
4. At tage initiativ
5. Selvledelse
6. Løsningsorienteret tænkning
I forfatternes erfaring kan læring i forhold til generiske eller "bløde" færdigheder og kompetencer, ikke gøres adskilt fra kontekster og situationer, hvor disse færdigheder skal bruges. Med andre ord arbejder vi med forudsætningen, at læring af denne type færdigheder bedst sker gennem ”learning by doing” (Dewey 1938). Den studerende får en træningsgrund til at lære en "blød" færdighed eller kompetence, hvis vi placerer dem i kontekster og situationer, hvor disse færdigheder og kompetencer er nødvendige for at fuldføre en given opgave.
1. Medier og informationskompetence
2. Kritisk tænkning
3. Sociale færdigheder
4. At tage initiativ
5. Selvledelse
6. Løsningsorienteret tænkning
I forfatternes erfaring kan læring i forhold til generiske eller "bløde" færdigheder og kompetencer, ikke gøres adskilt fra kontekster og situationer, hvor disse færdigheder skal bruges. Med andre ord arbejder vi med forudsætningen, at læring af denne type færdigheder bedst sker gennem ”learning by doing” (Dewey 1938). Den studerende får en træningsgrund til at lære en "blød" færdighed eller kompetence, hvis vi placerer dem i kontekster og situationer, hvor disse færdigheder og kompetencer er nødvendige for at fuldføre en given opgave.
Bidragets oversatte titel | Rammesætning af 21. århundredes kompetencer gennem virksomhedssamarbejder |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Antal sider | 23 |
Status | Udgivet - 15 nov. 2019 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- 21. århundredes kompetencer