Abstract
Der bliver i disse år rettet øget opmærksomhed mod legende tilgange til undervisning. En generel antagelse er, at sådanne tilgange vil kunne gavne børns og studerendes engagement og læring (Boysen et al., 2021; Hovgaard et al., 2021; Jensen et al. 2021; Whitton & Moseley 2019; Whitton 2018). Det opleves dog ikke altid umiddelbart meningsfuldt at blive tilskyndet til at lege som del af undervisningen.
At arbejde med legende tilgange til undervisning rejser problemstillinger, som ikke udelukkende kan besvares af den omfattende forskning, der er blevet lavet om børns leg. Forestillinger om leg kan bl.a. stride mod de normer for ansvarlig og produktiv adfærd, som ofte tilskrives skolelivet. Desuden synes skolevirkeligheden i mange sammenhænge at være gennemsyret af præstationskrav på både ideologisk og praktisk niveau, der besværliggør integrationen af legende tilgange til undervisning (Jensen et al. 2021; Pedersen 2023). I oplægget diskuteres, hvordan legende tilgange til undervisning kan blive meningsfulde for børnene at deltage i? Og hvorfor det overhovedet synes at være vigtigt med legende tilgange til undervisning? Her trækkes bl.a. på tanker hos Biesta (2021), De Jaegher (2021) og Fink (2016).
Referencer:
Biesta, G. (2021). World-centred education: A view for the present. Routledge.
Boysen, M. S. W., Sørensen, M. C., Jensen, H., Von Selen, J., & Skovbjerg, H. M. (2021, in peer review). Playful learning designs in teacher education and early childhood teacher education: A scoping review. Journal of Teacher Education
De Jaegher, H. (2021). Loving and knowing: reflections for an engaged epistemology. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 20(5), 847-870. https://doi.org/10.1007/s11097-019-09634-5
Deterding, S. (2018). Alibis for adult play: A Goffmanian account of escaping embarrassment in adult play. Games and Culture, 13(3), 260–279. https://doi.org/10.1177/1555412017721086
Fink, E. (2016). Play as symbol of the world: And other writings. Indiana University Press.
Hovgaard J. H., Schrøder, V., & Skovbjerg, H. M. (2021, in press). Playful learning, space and materiality: An integrative literature review. Scandinavian Journal of Educational Research.
Jensen, J. B., Pedersen, O., Lund, O., & Skovbjerg, H. M. (2022). Playful approaches to learning as a realm for the humanities in the culture of higher education: A hermeneutical literature review. Arts and Humanities in Higher Education, 21(2), 198-219.
Pedersen, L. D. (2023). Legens (u)mulige koreografier på pædagoguddannelsen. Manuskript afsendt til publicering. I At skulle lege Aarhus Universitetsforlag.
Whitton, N. (2018). Playful learning: Tools, techniques, and tactics. Research in Learning Technology, 26(1063519), 1–12. https://doi.org/10.25304/rlt.v26.2035
Whitton, N., & Langan, M. (2019). Fun and games in higher education: an analysis of UK student perspectives. Teaching in Higher Education, 24(8), 1000–1013. https://doi.org/10.1080/13562517.2018.1541885
Whitton, N. & Moseley, A. (2019). Playful Learning: Events and Activities to Engage Adults. Routledge.
At arbejde med legende tilgange til undervisning rejser problemstillinger, som ikke udelukkende kan besvares af den omfattende forskning, der er blevet lavet om børns leg. Forestillinger om leg kan bl.a. stride mod de normer for ansvarlig og produktiv adfærd, som ofte tilskrives skolelivet. Desuden synes skolevirkeligheden i mange sammenhænge at være gennemsyret af præstationskrav på både ideologisk og praktisk niveau, der besværliggør integrationen af legende tilgange til undervisning (Jensen et al. 2021; Pedersen 2023). I oplægget diskuteres, hvordan legende tilgange til undervisning kan blive meningsfulde for børnene at deltage i? Og hvorfor det overhovedet synes at være vigtigt med legende tilgange til undervisning? Her trækkes bl.a. på tanker hos Biesta (2021), De Jaegher (2021) og Fink (2016).
Referencer:
Biesta, G. (2021). World-centred education: A view for the present. Routledge.
Boysen, M. S. W., Sørensen, M. C., Jensen, H., Von Selen, J., & Skovbjerg, H. M. (2021, in peer review). Playful learning designs in teacher education and early childhood teacher education: A scoping review. Journal of Teacher Education
De Jaegher, H. (2021). Loving and knowing: reflections for an engaged epistemology. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 20(5), 847-870. https://doi.org/10.1007/s11097-019-09634-5
Deterding, S. (2018). Alibis for adult play: A Goffmanian account of escaping embarrassment in adult play. Games and Culture, 13(3), 260–279. https://doi.org/10.1177/1555412017721086
Fink, E. (2016). Play as symbol of the world: And other writings. Indiana University Press.
Hovgaard J. H., Schrøder, V., & Skovbjerg, H. M. (2021, in press). Playful learning, space and materiality: An integrative literature review. Scandinavian Journal of Educational Research.
Jensen, J. B., Pedersen, O., Lund, O., & Skovbjerg, H. M. (2022). Playful approaches to learning as a realm for the humanities in the culture of higher education: A hermeneutical literature review. Arts and Humanities in Higher Education, 21(2), 198-219.
Pedersen, L. D. (2023). Legens (u)mulige koreografier på pædagoguddannelsen. Manuskript afsendt til publicering. I At skulle lege Aarhus Universitetsforlag.
Whitton, N. (2018). Playful learning: Tools, techniques, and tactics. Research in Learning Technology, 26(1063519), 1–12. https://doi.org/10.25304/rlt.v26.2035
Whitton, N., & Langan, M. (2019). Fun and games in higher education: an analysis of UK student perspectives. Teaching in Higher Education, 24(8), 1000–1013. https://doi.org/10.1080/13562517.2018.1541885
Whitton, N. & Moseley, A. (2019). Playful Learning: Events and Activities to Engage Adults. Routledge.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2022 |
Status | Udgivet - 2022 |
Begivenhed | BRIDGING: SPACES IN BETWEEN – Bridging Movement Meaning Research & Practice - Institut for idræt og ernæring, København, Danmark Varighed: 10 nov. 2022 → 10 nov. 2022 https://bridging.nu/bridging-2022/ |
Konference
Konference | BRIDGING |
---|---|
Lokation | Institut for idræt og ernæring |
Land/Område | Danmark |
By | København |
Periode | 10/11/22 → 10/11/22 |
Internetadresse |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- bevægelse i skoledagen
- leg
- udeskole