Frihed og tænkning i pædagogikken

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel byder på en filosofisk diskussion af pædagogikkens opgave. De fleste vil nok mene, at pædagogik og opdragelse handler om at lære børn, unge og voksne at navigere i verden. De skal tilegne sig faglige og sociale kompetencer, så de kan klare sig i verden og indgå i samfundets fællesskaber. Kapitlet udfordrer denne forståelse og supplerer med et andet perspektiv: Nok skal pædagogikken lære børn og voksne at klare sig og indgå i de fællesskaber, der præger samfundet, men den skal også danne dem til at blive ved med at tænke og undres over den verden, de er en del af. I kapitlet bruges især eksempler fra skole og børnehave, ligesom der primært skrives om børn og elever, men de overordnede pointer kan fint tænkes ind i relation til andre typer institutioner, hvor pædagogik og opdragelse finder sted.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogik : Introduktion til pædagogens grundfaglighed
RedaktørerDavid Thore Gravesen
Antal sider10
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatojan. 2024
Udgave2
Sider99-109
Kapitel5
ISBN (Trykt)9788702393477
StatusUdgivet - jan. 2024

Citationsformater