Fritidspædagogik som decentreringskunst: unges identitetsarbejde mellem oplevelsestunneler og åbne horisonter

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I dette kapitel giver vi et bud på, hvordan fritidspædagogikkens helt særlige mulighedslandskaber for selvoverskridende og selvforglemmende oplevelser i forpligtende fællesskaber med andre kan bidraget frugtbart til ungens identitetsdannelse i et individualiseret og selvrefleksivt livsprojekt. Teoretisk er kapitlet forankret i Thomas Ziehes videnssociologiske analyser af det senmoderne ungdomslivs udfordringer og inspireret af hans pædagogiske svar på disse. Empirisk er artiklen funderet på aktuelle forsknings- og udviklingsprojekter fra det fritidspædagogiske felt.
OriginalsprogDansk
TitelFritids- og ungdomspædagogik : En grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge
RedaktørerChristoffer Schultz, Kirsten Elisa Petersen
Antal sider24
ForlagUngdomsringen
Publikationsdato2024
Sider140-163
Kapitel6
ISBN (Trykt)9788790742645
StatusUdgivet - 2024

Citationsformater