Fund fra Gramma3-projektet: Grammatikkens disciplineringspotentialer

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

Denne præsentation tager udgangspunkt i fund fra Gramma3-projektet, en større undersøgelse af grammatikundervisningen, som den tager sig ud og forstås af lærere og elever i udskolingens tre største sprogfag: dansk, engelsk og tysk (Kabel, Christensen og Brok, 2019). I Gramma3-projektet undersøgte 14 forskere undervisningen i de tre sprogfag på syv forskellige skoler i Danmark. Analyserne baserer sig på kodede klasserumsobservationer (120 dansktimer, 55 engelsktimer og 40 tysktimer), interviewdata med elever og lærere (17 interviews med 22 lærere og 13 fokusgruppeinterviews med 39 elever), men også andre typer af etnografiske data indgår. Studiets overordnede metodiske ramme er den fokuserede etnografi (Knoblauch 2005) og genstanden undersøges med udgangspunkt i et bredt grammatikbegreb inspireret af Macken-Horarik et al. (2015) og Myhill et al. (2012) og Myhill (2018).
Denne præsentation fokuserer på et delfund fra Gramma3-undersøgelsen. I vores analyser finder vi, at grammatikundervisningen byder sig til som disciplineringsredskab og redskab til klasseledelse på forskellige måder (Jacobsen, Jørgensen og Christensen, 2019): Grammatikundervisningens kan få eleverne til at sidde stille og arbejde individuelt og selvforvaltende, og grammatikundervisning kan i det hele taget være et svar, når rammerne er udfordrede. Grammatikkens disciplineringspotentiale angår også det faglige indhold, hvor sproglig normering således kommer i forgrunden. Når eleverne fx løser de individuelle aktiviteter på læringsporta¬lerne, arbejder eleverne næsten udelukkende med opgaver, hvor sproglige elevbidrag er begrænsede, og hvor disse bidrag enten er rigtige eller forkerte, noget mange digitale læremidler selv kan evaluere. Her indebærer grammatikundervisning aktiviteter og elevpositioneringer, som vi normalt ikke vil forvente i sproglige læringsrum, hvor kommunikation og interaktion sædvanligvis vægtes højt. Præsentationen vil indeholde udvalgte eksempler fra data på grammatik som disciplineringsredskab og diskutere fundene både i relation til en større diskussion om grammatikundervisningen rolle i modersmålsundervisning (Hertzberg 1990) og til mere specifikke diskussioner om grammatikundervisning og disciplinering (Green 1998).
OriginalsprogDansk
Publikationsdato23 okt. 2019
StatusUdgivet - 23 okt. 2019
BegivenhedNNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt - Scandic Lerkendal hotell, Trondheim, Norge
Varighed: 23 okt. 201924 okt. 2019
Konferencens nummer: 7
https://www.ntnu.no/nnmf7

Konference

KonferenceNNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt
Nummer7
LokationScandic Lerkendal hotell
Land/OmrådeNorge
ByTrondheim
Periode23/10/1924/10/19
Internetadresse
  • Gramma3

    Kabel, K. (Projektleder), Brok, L. S. (Projektleder), Christensen, M. V. (Projektleder), Møller, H. (Projektdeltager), Riis, S. M. V. (Projektdeltager), Bjerre, K. (Projektdeltager), Rohde, L. (Projektdeltager), Hansen, I. G. (Projektdeltager), Maibom, I. (Projektdeltager), Dolmer, G. (Projektdeltager), Fregerslev, P. (Projektdeltager), Jacobsen, J. G. H. (Projektdeltager), Bock, K. (Projektdeltager), Bruntt, K. L. (Projektdeltager) & Jørgensen, N. (Projektdeltager)

    01/01/1831/12/20

    Projekter: ProjektForskning

    Fil

Citationsformater