Fysisk træning på psykomotorikuddannelsen: En undersøgelse af fagets indhold set i relation til psykomotoriske terapeuters rolle i sundhedsfremme og forebyggelse

Publikation: AndetForskning

87 Downloads (Pure)

Abstract

Synopsen er en eksamensopgave fra modul 2 på masteruddannelsen Idræt og Velfærd og undersøger følgende problemformulering:

Hvilken sundhedsfysiologisk viden er relevant at inddrage i faget fysisk træning på psykomotorikuddannelsen i Randers, når der tages udgangspunkt i psykomotoriske terapeuters rolle i sundhedsfremme og forebyggelse, og ønsket er, at viden fra faget kan rettes mod forskellige målgrupper?

Problemformuleringen undersøges med fokus på forskellige målgrupper, om end at læringsmålet i fysisk træning primært er rettet mod voksne inden for normalområdet. Der kigges særligt på områderne; metabolisk fitness, muskeltræning samt træning af knogler.

Problemformuleringen er teoretisk belyst ud fra litteratur om ovenstående fysiologiske områder.

Undersøgelsen viste at de udvalgte træningsformer er væsentlige ift. sundhedsfremme og forebyggelse indenfor mange målgrupper og at det derfor er relevant at ændre følgende i ft. faget fysisk træning på psykomotorik uddannelsen:
- mere fokus på metabolisk fitness
- mere fokus på de forskellige former for muskeltræning
- inddrage specifik træning af knogler

Opgavens resultater er delvist implementeret i faget fysisk træning på Psykomotorikuddannelsen i VIA i efteråret 2012
OriginalsprogDansk
Publikationsdatojul. 2012
Antal sider12
StatusUdgivet - jul. 2012

Emneord

  • afspændingspædagogik
  • forebyggelse
  • fysisk aktivitet
  • knogletræning
  • metabolisk fitness
  • muskelfysiologi
  • muskeltræning
  • psykomotorik,
  • sundhedsfremme
  • sundhedsfysiologi
  • træning
  • træningsfysiologi
  • diabetes
  • knogleskørhed
  • metabolisk syndrom
  • osteoporose
  • psykomotorik
  • fysisk træning

Citationsformater