Gemmer du så husker jeg

Melina Gydsbæk

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskning

Abstract

Artiklen tager udgangspunkt i eget udviklingsarbejde, der i sin form kommer med et alternativ til den skriftlige fysik/kemi rapport, nemlig: en mundtlig fysik/kemi videorapport. Denne giver eleverne mulighed for verbalt og visuelt at dokumentere den viden, de i fællesskabet har konstrueret gennem fag faglig fordybelse, refleksion og evaluering. Ydermere afspejler undervisningen i højere grad prøven ved denne elevarbejdsform, idet den afsluttende fysik/kemi prøve er mundtlig/praktisk. Artiklens teoretiske fokus vil være på, hvorledes eleverne lagrer viden i deres hukommelse. Desuden vil artiklen pege på mulige sammenhænge mellem det at kombinere det visuelle og auditive, med det at lagre i langtidshukommelsen. Til sidst vil egne elevresultater bliver fremlagt, disse vil give en indikation af, at denne elevarbejdsform er med til at hjælpe elever, der ikke før i tiden har fået det fulde udbytte af undervisningen.
OriginalsprogDansk
TitelFremtidens naturfaglige lærere II : 5 reflektioner over praksis
RedaktørerClaus Michelsen
Antal sider12
Vol/bindvol 9
Publikationsdato2011
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • læring
  • folkeskolen
  • digitalisering
  • naturfag
  • undervisning
  • læreprocesser

Citationsformater