Abstract
Artiklen tager udgangspunkt i eget udviklingsarbejde, der i sin form kommer med et alternativ til den skriftlige fysik/kemi rapport, nemlig: en mundtlig fysik/kemi videorapport. Denne giver eleverne mulighed for verbalt og visuelt at dokumentere den viden, de i fællesskabet har konstrueret gennem fag faglig fordybelse, refleksion og evaluering. Ydermere afspejler undervisningen i højere grad prøven ved denne elevarbejdsform, idet den afsluttende fysik/kemi prøve er mundtlig/praktisk. Artiklens teoretiske fokus vil være på, hvorledes eleverne lagrer viden i deres hukommelse. Desuden vil artiklen pege på mulige sammenhænge mellem det at kombinere det visuelle og auditive, med det at lagre i langtidshukommelsen. Til sidst vil egne elevresultater bliver fremlagt, disse vil give en indikation af, at denne elevarbejdsform er med til at hjælpe elever, der ikke før i tiden har fået det fulde udbytte af undervisningen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Fremtidens naturfaglige lærere II : 5 reflektioner over praksis |
Redaktører | Claus Michelsen |
Antal sider | 12 |
Vol/bind | vol 9 |
Publikationsdato | 2011 |
Status | Udgivet - 2011 |
Emneord
- læreprocesser
- læring
- undervisning
- folkeskolen
- naturfag
- digitalisering