Genre i teori og praksis – betyder de noget?

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Abstract

I Danmark begynder flere og flere skoler at arbejde med skrivedidaktik i en genrepædagogisk ramme. På Sølystskolen i Silkeborg, har man i tre år arbejdet målrettet på at gøre genrepædagogikkens sprog- og tekstteori til grundlaget for arbejdet med sprog og tekster i skolen. Men hvad betyder det for undervisningen i skrivning, for elevernes læringsudbytte, herunder for elevernes tekst- og sprogbevidsthed, at de præsenteres for en socialsemiotisk teori om sprog og tekster? Oplægget byder på en gennemgang af og sammenligning af tekstteorier, som de optræder i den danske undervisning i skrivning generelt. Analysen sker med udgangspunkt i læsninger og analyser af læreplaner, undervisningsmaterialer og uddannelsesmaterialer til modersmålslærere i grundskolen. Formålet er en sammenligning af de mere produktorienterede tilgange til tekstteori med de socialsemiotisk orienterede tilgange. Endvidere analyseres elevprodukter fra henholdsvis en produktorienteret tilgang og en socialse-miotisk tilgang til sprog og tekster. Gør eleverne noget forskelligt med sprog og tekster? Hvad betyder det for lærerens planlæggelse og gennemførelse af skriveaktiviteterne, når undervisningen foregår i hhv. en produktorienteret og en socialsemiotisk ramme?
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2013
StatusUdgivet - 2013
BegivenhedNOFA4: Den fjerde nordiske fagdidaktikk konferansen - Radisson, Trondheim, Norge
Varighed: 29 maj 201331 maj 2013
Konferencens nummer: 4

Konference

KonferenceNOFA4
Nummer4
LokationRadisson
Land/OmrådeNorge
ByTrondheim
Periode29/05/1331/05/13

Citationsformater