Abstract
I Danmark begynder flere og flere skoler at arbejde med skrivedidaktik i en genrepædagogisk ramme. På Sølystskolen i Silkeborg, har man i tre år arbejdet målrettet på at gøre genrepædagogikkens sprog- og tekstteori til grundlaget for arbejdet med sprog og tekster i skolen. Men hvad betyder det for undervisningen i skrivning, for elevernes læringsudbytte, herunder for elevernes tekst- og sprogbevidsthed, at de præsenteres for en socialsemiotisk teori om sprog og tekster? Oplægget byder på en gennemgang af og sammenligning af tekstteorier, som de optræder i den danske undervisning i skrivning generelt. Analysen sker med udgangspunkt i læsninger og analyser af læreplaner, undervisningsmaterialer og uddannelsesmaterialer til modersmålslærere i grundskolen. Formålet er en sammenligning af de mere produktorienterede tilgange til tekstteori med de socialsemiotisk orienterede tilgange. Endvidere analyseres elevprodukter fra henholdsvis en produktorienteret tilgang og en socialse-miotisk tilgang til sprog og tekster. Gør eleverne noget forskelligt med sprog og tekster? Hvad betyder det for lærerens planlæggelse og gennemførelse af skriveaktiviteterne, når undervisningen foregår i hhv. en produktorienteret og en socialsemiotisk ramme?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2013 |
Status | Udgivet - 2013 |
Begivenhed | NOFA4: Den fjerde nordiske fagdidaktikk konferansen - Radisson, Trondheim, Norge Varighed: 29 maj 2013 → 31 maj 2013 Konferencens nummer: 4 |
Konference
Konference | NOFA4 |
---|---|
Nummer | 4 |
Lokation | Radisson |
Land/Område | Norge |
By | Trondheim |
Periode | 29/05/13 → 31/05/13 |