Abstract
“Giv kroppen ordet” er et værktøj, der retter blikket mod kroppens betydning i både undervisning og pædagogisk arbejde.
Det understøtter fagprofessionelle i at reflektere over deres kropslige tilstedeværelse og den betydning, det har for omsorg, trivsel, udvikling og læring i praksis.
Værktøjet er udviklet af lektor Sisse Winther Oreskov fra Professionshøjskolen Absalon som en del af hendes ph.d.-afhandling.
Dialogkortene understøtter deltagerne i at italesætte handlende og sansende måder at vide på. De bygger på forskning i kroppens betydning for professionsdannelse og faglighed i en pædagogisk kontekst.
Selvom kortene er udviklet til pædagoguddannelsen, kan de bruges i mange andre faglige sammenhænge, hvor kroppens betydning ofte overses. De er nemme at bruge i både små og store grupper og indeholder spørgsmål og opgaver, der sætter fokus på kroppens bevægelser, følelser og udtryk i et fagligt perspektiv.
Det understøtter fagprofessionelle i at reflektere over deres kropslige tilstedeværelse og den betydning, det har for omsorg, trivsel, udvikling og læring i praksis.
Værktøjet er udviklet af lektor Sisse Winther Oreskov fra Professionshøjskolen Absalon som en del af hendes ph.d.-afhandling.
Dialogkortene understøtter deltagerne i at italesætte handlende og sansende måder at vide på. De bygger på forskning i kroppens betydning for professionsdannelse og faglighed i en pædagogisk kontekst.
Selvom kortene er udviklet til pædagoguddannelsen, kan de bruges i mange andre faglige sammenhænge, hvor kroppens betydning ofte overses. De er nemme at bruge i både små og store grupper og indeholder spørgsmål og opgaver, der sætter fokus på kroppens bevægelser, følelser og udtryk i et fagligt perspektiv.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Publikationsdato | okt. 2024 |
| Udgiver | Professionshøjskolen Absalon |
| Status | Udgivet - okt. 2024 |
Emneord
- professionsidentitet
- Handlende og sansende vidensformer