Giver det mening?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Giver det mening er et danskfagligt undervisningsforløb med fokus på læseforståelse og læsestrategier i et andetsprogsperspektiv. Forløbet er gennemført i en flersproget 8. klasse karakteriseret ved en stor spredning i læsekompetencer og hos flere af eleverne i klassen udfordringer knyttet til kritisk overvågning af egen læsning. Forløbet fokuserer derfor på udvikling af metakognitiv indsigt i læsning og inviterer eleverne til – sammen og hver for sig – at søge svar på spørgsmål som de følgende: Hvad vil det sige at læse? Hvad er afkodning, hvad er forståelse, og hvad er læsestrategier? Hvordan er min læsning og mine læsestrategier? Hvordan kan jeg udvikle min læsning? Sigtet er at skabe rammer for, at eleverne i højere grad læser aktivt og kritisk – blandt ved løbende at spørge sig selv, hvorvidt det læste giver mening.
OriginalsprogDansk
TitelLiteracy og andetsprog i udskolingen. Ni forløb fra tegn på sprog
RedaktørerWinnie Østergaard, Uffe Ladegaard, Birgit Orluf, Lone Wulff, Line Møller Daugaard, Helle Pia Laursen
ForlagKøbenhavns Professionshøjskole
Publikationsdato2018
Sider21-35
Kapitel2
ISBN (Elektronisk)978-87-998909-4-1
StatusUdgivet - 2018

Citationsformater