Abstract
Bidraget drejer sig om læreres undervisning, men med særligt fokus på anvendelsen af teknologi i undervisningen.
Lærerfaglig teknologiforståelse er en afgørende faktor for, hvordan it influerer på elevens læreproces, og som de fleste andre omgiver lærere sig som privatpersoner med en bred palet af digitale teknologier, som de er helt fortrolige med den daglige brug af.
Tænk blot på, hvor ofte vi i vores hverdag står med en mobil, en tablet, et smartwatch eller en computer mellem hænderne. Teknologierne er blevet en helt selvfølgelig del af vores tilværelse – nærmest et ”add-on” til vores krop
– som vi interagerer med allerede fra vuggestuealderen.
Som lærer bør man dog netop ikke undervurdere det forhold, at anvendelsen af teknologier som almindelig hverdagsforbruger adskiller
sig markant fra anvendelsen af teknologi i undervisningssammenhænge. Når teknologier bringes i spil i skolen, skal de som hovedformål
understøtte elevers læring, og anvendelsen kræver derfor omhyggelige lærerfaglige overvejelser. Anvendelsen hviler altså ikke
på hverdagens selvfølgeligheder, men på lærerens grundfaglighed, og dermed på lærerfaglig teknologiforståelse som et element i varetagelsen af elevernes læring, udvikling, trivsel og dannelse.
Lærerfaglig teknologiforståelse er en afgørende faktor for, hvordan it influerer på elevens læreproces, og som de fleste andre omgiver lærere sig som privatpersoner med en bred palet af digitale teknologier, som de er helt fortrolige med den daglige brug af.
Tænk blot på, hvor ofte vi i vores hverdag står med en mobil, en tablet, et smartwatch eller en computer mellem hænderne. Teknologierne er blevet en helt selvfølgelig del af vores tilværelse – nærmest et ”add-on” til vores krop
– som vi interagerer med allerede fra vuggestuealderen.
Som lærer bør man dog netop ikke undervurdere det forhold, at anvendelsen af teknologier som almindelig hverdagsforbruger adskiller
sig markant fra anvendelsen af teknologi i undervisningssammenhænge. Når teknologier bringes i spil i skolen, skal de som hovedformål
understøtte elevers læring, og anvendelsen kræver derfor omhyggelige lærerfaglige overvejelser. Anvendelsen hviler altså ikke
på hverdagens selvfølgeligheder, men på lærerens grundfaglighed, og dermed på lærerfaglig teknologiforståelse som et element i varetagelsen af elevernes læring, udvikling, trivsel og dannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogik og lærerfaglighed |
Redaktører | Sten Larsen |
Antal sider | 22 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 5 sep. 2016 |
Sider | 477-498 |
Kapitel | 21 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6264-2 |
Status | Udgivet - 5 sep. 2016 |