Giver teknologi det læringsudbytte, vi drømmer om?

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Bidraget drejer sig om læreres undervisning, men med særligt fokus på anvendelsen af teknologi i undervisningen.
    Lærerfaglig teknologiforståelse er en afgørende faktor for, hvordan it influerer på elevens læreproces, og som de fleste andre omgiver lærere sig som privatpersoner med en bred palet af digitale teknologier, som de er helt fortrolige med den daglige brug af.

    Tænk blot på, hvor ofte vi i vores hverdag står med en mobil, en tablet, et smartwatch eller en computer mellem hænderne. Teknologierne er blevet en helt selvfølgelig del af vores tilværelse – nærmest et ”add-on” til vores krop
    – som vi interagerer med allerede fra vuggestuealderen.

    Som lærer bør man dog netop ikke undervurdere det forhold, at anvendelsen af teknologier som almindelig hverdagsforbruger adskiller
    sig markant fra anvendelsen af teknologi i undervisningssammenhænge. Når teknologier bringes i spil i skolen, skal de som hovedformål
    understøtte elevers læring, og anvendelsen kræver derfor omhyggelige lærerfaglige overvejelser. Anvendelsen hviler altså ikke
    på hverdagens selvfølgeligheder, men på lærerens grundfaglighed, og dermed på lærerfaglig teknologiforståelse som et element i varetagelsen af elevernes læring, udvikling, trivsel og dannelse.
    OriginalsprogDansk
    TitelPædagogik og lærerfaglighed
    RedaktørerSten Larsen
    Antal sider22
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato5 sep. 2016
    Sider477-498
    Kapitel21
    ISBN (Trykt)978-87-412-6264-2
    StatusUdgivet - 5 sep. 2016

    Citationsformater