Gode dagtilbud er gode for alle børn

Publikation: Working paper/preprintWorking paper

510 Downloads (Pure)

Abstract

Formålet med denne undersøgelse var at gå i dybden med, hvad der kendetegner institutioner med høj kvalitet inden for områderne Interaktion og Organisationsstruktur, særligt med fokus på samspil mellem pædagoger og børn, og med et inklusionsperspektiv med fokus på hvordan og hvorvidt den høje kvalitet gavner børn i udsatte positioner. Høj kvalitet indkredses analytisk gennem de fire temaer: Sensitivitet og følelsesmæssig støtte, Struktur og positiv grænsesætning, Kommunikation og sprogstøtte, og Læring og udviklingsstøtte. International forskning viser, at dagtilbud har potentiale til at reducere lærings-ulighed. Dagtilbud af høj kvalitet, både strukturelt og processuelt, fremmer alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse og især udsatte børn nyder godt af dette. (Christoffersen, Højen-Sørensen & Laugesen, 2014). Effekten af høj kvalitet er større end af specialpædagogiske tilbud (hvor der kun kan påvises effekt inde for områder af særlig sprogstimulering (Sylva, 2019)). Universelle dagtilbud af grundlæggende høj kvalitet minimerer behovet for særlige og specialiserede pædagogiske indsatser (Schweinhart, Barnes, & Weikart, 1993; Esping-Andersen, 2008), hvilket nærværende undersøgelse også bidrager til forståelsen af.
OriginalsprogDansk
Antal sider21
StatusUdgivet - 20 jun. 2019

Emneord

  • Børn og unge
  • ECERS
  • Udsatte børn
  • kvalitet i dagtilbud

Citationsformater