Godt Købmandskab som pejlemærk for nordjyske SMV'ers arbejde med bæredygtighed

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Kapitlet diskuterer SMV’ers situation og muligheder i omstilling til bæredygtighed. Mange globale koncerner arbejder med bæredygtighed og FN’s 17 verdensmål - bl.a. ved at måle deres impact på de tre bundlinjer: profit, people og planet, med virksomhedens miljømæssige og sociale aftryk. Erhvervsstrukturen i Nordjylland er præget af små og mellemstore virksomheder, for hvem det kan synes uoverskueligt at arbejde med verdensmål, givet begrænsede ressourcer. På den anden side har de samme SMV’er vist deres værd, alene ved deres eksistens i den globale konkurrence. De har formået at finde deres plads i de globale forsyningskæder, hvilket har krævet innovativ tænkning og omstillingsevne. Derfor er det relevant at stille spørgsmålet, hvad det kræver at få den agilitet, de har udvist, til også at gælde omstilling mod en større bæredygtighed. Undersøgelser peger i retning af, at de nordjyske virksomheder har brug for et pejlemærke og en værktøjskasse for at forstå og komme i gang med opgaven, de står over for.
SMV’erne er primært fokuserede på overlevelse, hvilket betyder at CSR-projekter, ofte kun bliver et add-on til virksomhedens forretningsmodel og primært
tjener imagepleje. Hvis SMV’erne skal tjene samfundets bedste på blivende
facon, må de have bæredygtighedshensynet ind i forretningsmodellen på en
måde, så det ikke blot tjener mennesker og planet – men også tjener deres egen
økonomiske bundlinje.
OriginalsprogDansk
TitelGodt Købmandskab i det 21. århundrede
RedaktørerMichael Fast, Kenneth cortsen
Antal sider32
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdatodec. 2020
Sider79-110
Kapitel4
ISBN (Elektronisk)978-87-7210-722-6
DOI
StatusUdgivet - dec. 2020

Emneord

  • Erhvervsliv, handel og økonomi

Citationsformater