Godt Købmandskab som pejlemærke for bæredygtige forretningsmodeller

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Kapitlet tager afsæt i de forandringer og nye diskurser, der ser ud til at rejse sig med ændring af prioriteringer og kritik af den rene liberalisering af markeder og prisning af profithensynet. I det sidste århundrede har tendensen været at se staten som markedets modpol, når det kommer til governance strukturer på samfundsniveau. Man kan se FN’s verdensmål som et udtryk for, at vi ad frivillighedens vej må blive bedre til at fremme vores fælles interesse – på bekostning af en snæver egeninteresse. FN appellerer til, at enkeltindivider og virksomheder tager ansvar og træffer beslutninger, der bringer verden nærmere en bæredygtig tilstand på alle tre bundlinjer: people, planet og profit. Kapitlet ser på dette og diskuterer Godt Købmandskab som et æreskodeks fra en svunden tid, og sætter det ind i en moderne kontekst af bæredygtighed og verdensmål, for efterfølgende at opstille det som et pejlemærke.
OriginalsprogDansk
TitelGodt Købmandskab i det 21. århundrede
RedaktørerKenneth Cortsen, Michael Fast
Antal sider31
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2020
Sider23-53
Kapitel2
ISBN (Elektronisk)978-87-7210-722-6
StatusUdgivet - 2020
NavnExCITe-serien
Nummer11
ISSN2245-3121

Emneord

  • Erhvervsliv, handel og økonomi
  • Bæredygtighed
  • forretningsetik
  • forretningsmodeller

Citationsformater