Grænser, barrierer og broer

Anne-Mette Nortvig, René Boyer Christiansen, Maria Spante, Asgjerd Vea Carlsen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Udover at være hinandens naboer har Norge, Sverige og Danmark modersmål, der ligger ganske tæt på hinanden. Alligevel ses det ofte, at især unge mennesker vælger at kommunikere på engelsk, når de skal tale med hinanden på tværs af grænserne (Delsing og Lundin-Åkesson 2005; Lund 2011), og mens en del unge ses tage til nabolandene for at arbejde, er det ikke tilsvarende hyppigt, at de tager uddannelse i nabolandene. Med et større EU-projekt Grænseoverskridende Nordisk Undervisning (GNU) har målet været at imødekomme nogle af disse udfordringer ved at etablere både praktiske, strukturelle og ledelsesmæssige muligheder for, at skoleklasser i grundskolen kan arbejde sammen og lære på tværs af de tre landes grænser. Nogle af de helt overordnede mål for projektet har således været at udvikle grænseoverskridende undervisningsmodeller i Norden, der kunne mindske de mentale og praktiske barrierer for en øget integration mellem de nordiske landes uddannelsessystemer, at undersøge, hvordan nye digitale teknologier kunne understøtte et grænseoverskridende undervisningssamarbejde mellem nordiske skoler, samt at udvikle konkrete faglige undervisningsforløb, der kunne afvikles i et fælles samarbejde mellem nordiske lærere i fagene dansk/svensk/norsk, samfundsfag/historie, natur/teknik/teknologi og matematik. (Se flere detaljer om hele projektet, dets deltagere og fag på http://projektgnu.eu//).
    OriginalsprogDansk
    TitelDET TREDJE SPRÅKET : Multimodale studier av interkulturell kommunikasjon i kunst, skole og samfunnsliv
    Antal sider14
    UdgivelsesstedKristiansand
    ForlagPortal Akademisk
    Publikationsdatoapr. 2015
    Udgave1
    Sider269-283
    Artikelnummer15
    ISBN (Trykt)978-82-8314-035-4
    StatusUdgivet - apr. 2015

    Emneord

    • sprog

    Citationsformater