Gramma3-projektet 2018-2019: baggrund og overblik

Mette Vedsgaard Christensen, Lene Storgaard Brok, Kristine Kabel

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

52 Downloads (Pure)

Abstract

Hvordan praktiseres grammatikundervisning i grundskolens tre største sprogfag, dansk, engelsk og tysk? Og hvordan kan denne undervisning udvikles? Det er forskningsspørgsmålene i Gramma3-projektets undersøgelse. En forskergruppe på 14 forskere og vidensmedarbejdere fra VIA University College, Københavns
Professionshøjskole, Nationalt Videncenter for Læsning og DPU, Aarhus Universitet har over en periode på to år undersøgt og eksperimenteret med grammatikundervisning i udskolingens tre største sprogfag. Spørgsmålene er
blevet undersøgt i to delstudier med hver deres metodologi. Nærværende artikel introducerer det samlede Gramma3-projekt, formidler fund fra første del og skal læses som baggrund for de øvrige artikler i Viden om Literacy nr. 27, der
går i dybden med nogle af de særligt interessante fund fra projektets anden del.
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Literacy
Udgave nummer27
Sider (fra-til)12-18
Antal sider7
ISSN2245-2761
StatusUdgivet - maj 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • grammatikundervisning
  • sprogundervisning
  • Gramma3

    Kabel, K. (Projektleder), Brok, L. S. (Projektleder), Christensen, M. V. (Projektleder), Møller, H. (Projektdeltager), Riis, S. M. V. (Projektdeltager), Bjerre, K. (Projektdeltager), Rohde, L. (Projektdeltager), Hansen, I. G. (Projektdeltager), Maibom, I. (Projektdeltager), Dolmer, G. (Projektdeltager), Fregerslev, P. (Projektdeltager), Jacobsen, J. G. H. (Projektdeltager), Bock, K. (Projektdeltager), Bruntt, K. L. (Projektdeltager) & Jørgensen, N. (Projektdeltager)

    01/01/1831/12/20

    Projekter: ProjektForskning

    Fil

Citationsformater